vegetarisk veckomatsedel #80: grönsaker- & glasnudelsallad, vegansk gräddig tofupasta, ananas- & limebulgur och kryddig broccolipita.

HEJ! Vill ni veta vad jag ätit denna vecka? Om ja, läs vidare - om nej, scrolla vidare. 
 
mat v.43I motsats till alla mjölkande röstningsprogram kör vi snabbgenomgången först. Som vanligt iofs. Alla middagar utom en på hemmaplan. Låt oss gå över till detaljerna.
 
mat v.43Måndag: ANANAS- & LIMEBULGUR MED SOJAKORV & SOCKERÄRTER
 
En himla enkel vardagsrätt som ändå är himla smakrik, klockrent ju! Gör såhär för två personer:
 
mat v.43Koka bulgur efter anvisningar på paketet och tillsätt en näve frysta sockerärter i slutet av koktiden. Stek ett par sojakorvar per skalle. Häll av spadet (spara) från en liten burk ananasringar och skär dessa i mindre tärningar. Julienna en morot och hacka en dec purjo - blanda med ananasen.
 
Pressa över en halv lime och tillsätt ett par msk av ananasspadet (drick upp resten :-)). Blanda ihop sockerärter och bulgur med ananassalladen. Smaka av med grovmalen svartpeppar,  koriander och chiliflakes. Jag tillsatte även lite chiafrön och solroskärnor, men det är helt valfritt. Det är ju allt iofs. Käka med slantade sojakorvar!
 
mat v.43Tisdag: KRÄMIG TOFU- & MAJSGRYTA MED PASTA
 
mat v.43Majs, mango och tofu var smakbärare i denna rätt. iMat för att kräma till rätten, men använd vilken grädde du vill på följande lelle vis:
  
mat v.43Koka valfri pasta. Tärna ett paket fast tofu och lägg mellan två hushållspapper för att få ut vätskan. Lägg i en bunke och strössla över vitlökspulver och majsstärkelse. Skaka runt så alla bitar täcks. Stek i rikligt med olja tills färg uppstår. Peppra (gärna rejält, mmmmmm) och använd relativt hög värme så blire bäst!
 
Tillsätt sedan skivad broccoli och majskorn tillsammans med honung/agavesirap och ett paket iMat. Smaka av med salt och servera med den nykokta pastan. Väldigt barnvänligt såhär långt *anser* Vuxenversionen kan gärna kryddas med lite chiliflakes också. Jag ringade över mangosås som toppen över i:et också, men det är inget som behövs.
 
mat v.43Torsdag: GRÖNSAKER- & GLASNUDELSALLAD MED VEGANSKA NUGGETS
 
Väldigt snabb- och enkellagad; ändock smakrikt och gott! Bara att koka glasnudlar efter anvisningar på paketet (dvs knappt alls utan bara hälla över kokande vatten och låta stå nån minut typ) och under tiden blanda ihop en marinad på massa japansk soja, lite sesamolja, nån tesked worchestersås (kan uteslutas), lite limesaft, honung, vitlök, ingefära och koriander. Blanda med avsvalnade nudlar och valfria grönsaker (t.ex. sockerärter, rödlök, morot, majs) och servera med stekta nuggets. Tips: de veganska från Hälsans kök är LIFE.
  
mat v.43Torsdag: REPLOKALSKÄK
 
Vet inte hur många gånger man kan fota halloumi-/falafelrullar med repan i bakgrunden utan att det blir tjatigt, men gissar att min kvot är ganska så fylld. Det var iaf den fasta födan för kvällen. Den flytande födan skådas i vårt nya inköp. Easy to reach kan bli en farlig torsdagsterm framöver...
 
mat v.43Fredag: BROCCOLI- & SPENATPITA MED VEGOSTRIMLOR M.M.
 
Att fräsa krispig broccoli och färsk spenat i japansk soja, limesaft, sesamfrön och en nypa socker några minuter är riktigt najs ska jag be att få tala om. Att dessutom lägga det i ett pita tillsammans med vegostrimlor (kryddade med ca 22 kryddor), majs, färsk basilika, sriracha och srirachamajo är en ypperlig helgstart kan tilläggas.
 
Vegetariska veckomatsedlar | |

#1 Elsa

påbörjar härmed utmaning kopiera din matvecka rakt av!

Svar: åh men vilken kompli! tack! hoppas du kommer tycka om'att!
polichinelle

#2 Maggie Bergius

Jösses vilka goda middagar! Måst pröva pastan med tofu:)

Svar: ja! hoppas du gillar!
polichinelle

#3 Oscar

Har du hittat ett grymt pita nu, hörru?

Svar: alltså nja, det här fick jag i en smakbox faktiskt. minns inte märke, men det var la helt ok. men du vet... bröd.... hur gott kan det bli?
polichinelle

Kommentera här
Upp