vegetarisk veckomatsedel #58: indisk dahl, asiatiska morot- & quiona-rårakor, japansk broccoli och fried rice med tofu.

IMG_1456 copy
Efter ett uppehåll förra söndagen, då jag bjussa på auberginechips, är veckomatsedeln tillbaka med hull och hår (<--- sjukt konstigt uttryck??). Den här gången blev det både snabbt och långsam matlagning, och rätt mycket veganskt (bortsett från tillbehör). Hoppas ni hittar något som inspirerar!
 
IMG_1369 copy
Måndag: CITRON- & PERSILJEBULGUR MED STEKT ÄGG OCH TILLBEHÖR

En måltid som är mer "tillaga grejer du har hemma" än kanske ett recept men det blev najs iaf så såhär gjorde jag:

Koka bulgur (2 port: 2dl bulgur, 4 dl vatten) men ersatt saltet med 2msk citronjuice och 1/2 msk vegeta-krydda. Blanda ned nån dl ärter i slutet av tillagningstiden. Tärna en halv gurka och finhacka en liten rödlök + en dl bladpersilja och tillsätt detta i färdigkokt och avsvalnad bulgur. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Servera med stekt ägg, chiliyoghurt (cf+majo+sambal olek+salt/peppar+nypa socker) och japansk broccoli.

"""Japansk broccoli""" gör du genom att ångkoka fryst broccoli någon minut (så den behåller sin konsistens - mkt viktigt!) och sedan hälla på en liten skvätt japansk soja och lite flingsalt. Helt galet gott i sin enkelhet.

IMG_1384 copyTisdagFRIED RICE MED TOFU, SVAMP OCH EDAMAMEBÖNOR (VEGANSK)

Jag lagade ifrån det här receptet från The veggie butcher men använde mig av lite andra grönsaker jag hade hemma, hoppade över bjästen och tillsatte massa mer kryddor. Serverade med mango chutney-yoghurt. Gott! 

IMG_1393 copyOnsdagINDISK DAHL MED LINSER, AUBERGINE OCH KOKOSMJÖLK (VEGANSK)
 
Om jag tyckte att förra receptet hade lite snålt med kryddor så var det inget emot det här receptet. Väldigt trevligt och bra grundrecept, men ös på med kryddor om du lagar till personer över 3 bast. Jag ersatte en av deciliterna linser med en halv aubergine samt tillsatte spiskummin, chiliflakes, ett par nypor socker samt citronsaft från en hel citron. Då började det hända grejer! 
 
IMG_1440 copy
Torsdag: MOROT- & QUINOA-RÅRAKOR MED ASIATISK TOUCH (VEGANSKA)
 
I torsdags hade jag både exprimentlust och morötter hemma så varför inte testa ett alternativ till de klassiska rårakorna? ... tänkte jag. Förstår om ni ställer er tvivlande till begreppet rårakor när ni ser bilden, de är ju mer som biffar eller plättar, men det är för att jag gjorde ett ödestiget misstag i slutet. Hade jag bara fått ihop konsistensen hade de lätt förtjänat ett eget inlägg, men nu blir det direkt här istället - jag berättar både om misstaget samt hur du gör för att undvika det, för de är faktiskt klart värda att laga pga smaken. Vi kör.
 
IMG_1407 copyIMG_1410 copyKoka 1dl quinoa i 2dl saltat vatten och preppa ett chiaägg (1msk chiafrön + 3 msk vatten, blanda runt i ett litet glas och låt stå några minuter). Riv under tiden fyra morötter i en stor bunke. Pressa ned två vitlöksklyftor, en halv lime och riv en tumme färsk ingefära och tillsätt i bunken tillsammans med 2,5 msk japansk soja och 2 msk sojamatgrädde. Tillsätt ett par nypor chiliflakes och 3 msk fryst koriander. Låt den kokade quinoan svalna något och blanda sedan ned i bunken. Smaka av smeten med salt och peppar. 
 
Sedan gjorde jag det förbaskade misstaget att tillsätta fiberhusk i smeten för att hålla ihop den. Fiberhusk är svinbra på att göra så att biffar håller ihop men tyvärr så blir konsistensen väldigt... seg, i brist på bättre förklaring, samt att fröna suger upp väldigt mycket smak.
 
Så istället för att göra som jag, använd ett annat bindemedel! Har du en kokt potatis över så ta den. Eller lite havregryn. Eller kanske mjöl? Lite grann bara, så det går att steka rårakorna utan att de trillar sönder i vändningen. Stek på medelvärme i olja några minuter på varje sida.
 

IMG_1440 copyPressa över lite extra lime och servera gärna med något najs såsigt. Här är inläggets tredje exempel på det jag mången gång tidigare sagt, jag lagar ofta vegansk mat men så sviker jag i tillbehören. Här serverade jag med keso för proteinets skull och en knäckemacka för konsistensknaprighet.

IMG_1526 copy
Fredag: ST. PATRICKS DAY-PIZZA!
 
En slicad vegeteriana och en slicad margharita med ananas med hemleverans, tack! 
 
Veckomatsedlar | |

#1 Emelie

Alltså blir man inte så fasanfullt grinig när man märker att hela rätten faller på en enda liten detalj man inte riktigt tänkt igenom tidigare?!
tack och lov att vi lär oss av dina misstag, och varje gång jag läser ett sådanthär inlägg blir jag så makalöst förundrad över din träffsäkerhet i köket och skicklighet att intuitivt balansera smaker. Eloge!

#2 Oscar

Skitsvårt med biffar, alltså. Frustrerande att göra tabbar så där, men trots det SER rårakorna åtminstone goda ut. Gött ändå att du kom på vad misstaget var (om än i efterhand), det får en ju att känna sig lite bra igen.

Har du testat Garants ärtbiffar, förresten? De är kanon! Tyvärr verkar de sälja knackigt, då vi ofta får sänka ner dem.

Kommentera här
Upp