en vecka som musiklärare: veckoplanering & arbetsområden.

Det ramlade in en fråga på det här inlägget som löd...
 
Q: Väldigt intressant läsning! Du, jag har en fråga. Skulle du inte kunna berätta om vad du gör med alla årskurser du undervisar? Inte liksom allt men typ.. vad gör ni just nu? Tänker att eftersom du har alla klasser så kan du väl inte göra samma sak med alla, spela piano med både 6-åringar och 15-åringar liksom? Eller? Om du vill såklart!
 
A: Absolut kan jag göra det! Vet inte hur många av er som finner detta inlägg intressant, men äh - bara att bläddra förbi isåfall ju. För du har precis rätt: jag gör väldigt många olika saker på en vecka. Undervisar åk F-9 och just nu spelar faktiskt inte en endaste klass piano :-)) Eftersom terminen precis börjat så har i stort sett alla klasser precis startat ett nytt arbetsområde och det här är vad vi pysslar med just nu:
 
 
Lågstadiet
 
Åk F: Förskoleklassen jobbar just nu utifrån en UR-serie som heter Musiken har landat. Dessa lektioner är ca 25 minuter långa istället för de vanliga 40 jag har med resterande klasser, så jag försöker lägga upp dessa minuter på ett bra och varierande sätt men ändå med rutin så de små liven vet vad som väntar. Vi sjunger en hej-sång, en "roligt att vara tillsammans"-sång, tittar på ett avsnitt från serien (ca 8-10 min) och gör sedan någon lek eller övning eller sjunger en sång utifrån vad avsnittet handlar om. Har vi tid efter eller om behovet finns så brukar vi avsluta med några minuters avslappning till den här regniga versionen av River flows in you.
 
Åk 1: Under vårterminen i ettan har jag ett djurtema som sträcker sig över i stort sett hela terminen. Varje lektion handlar således om ett specifikt djur som lektionen börjar med att de får gissa sig till vilket det är med olika ledtrådar. Använder sedan sånger, ramsor och spelande som handlar om just det här djuret, så vi tränar massa olika förmågor inom samma tema. Här ovan är t.ex. hundlektionen där vi befäster notkunskaper de lärt sig under höstterminen där man lyssnar efter vilka noter som hörs i ramsan.
 
Åk 2: Är nog den enda klassen som just nu har lite kvar sedan föregående termins instrumentkunskapsområde, så vi jobbar klart med det just nu. Ser på en musiksaga som heter Peter och vargen där ingen talar utan musiken berättar händelseförloppet och pratar och diskuterar kring instrumenten och musiken i sagan.
 
Åk 3: Eftersom jag kör en väldigt praktisk hösttermin i trean (massa gitarrspelade och massa sånger eftersom den här årskursen alltid håller i skolans luciatåg) så startar vårterminen med istället lite annorlunda; med ett arbetsområde inom musik från olika kulturer med mycket lyssningsexempel, diskussion och faktakunskap. När jag kör sådana här mer teoretiska bitar brukar jag använda mig av Prezi, som är en typ snyggare version av PowerPoint där man kan lägga in bilder, youtubeklipp och massa annat. Presentationen till det här temat blev såhär om nån är intresserad.
 
 
Mellanstadiet:
 
Åk 4: Här kör jag ett tema om musikens påverkan under ett gäng veckor. Även här har jag gjort en prezi som handlar om allt från den personliga påverkan av musik till film, reklam och butiker (se här). Mycket diskussioner och lyssningsexempel i uppstarten av projektet, typ hur en filmscen skulle vara med annan typ av musik, om rättigheter till musik och olika reklamfilmer. Tanken är att det ska mynna ut i en egenskapad reklamfilm som avslutning.
 
Åk 5: Den här klassen avslutade höstterminen teoretiskt med ett ganska långt arbetsområde inom instrumentkunskap (ett kunskapskrav som återkommer varje stadie fast med en ny svårighetsgrad). Därför blir vårterminen praktisk med massa gitarrspelande. Men först ett hiphoptema! Såklart startar vi med en prezi ^^ därefter mer skapande med textskrivning i grupp och så. Blir kul! Vi följer här en serie som heter Hiphopskolan, så först 10min hiphopskola så man startar inspirerad till sitt eget skapande.
 
Åk 6 Startar jag upp en lektion med exakt när detta inlägg publiceras, bara en sådan sak! Då ska vi starta upp ett väldigt önskat arbetsområde: sång! Eleverna kommer i grupper önska vilken sång de vill träna på. Parallellt med detta kommer vi arbeta med musikhistoria där varje grupp kommer *forska* (klassisk term för oss som gick i mellanstadiet tidigt 2000-tal) om ett specifikt årtionde och sedemera redovisa alltsammans.
 
 
Högstadiet
 
Åk 7 Återigen ett kunskapskrav som följer med längs med hela grundskolan: musikens påverkan. Den här klassen arbetar med en uppgift som jag kallar Soundtrack of my life där de, i korta drag, ska hitta ett gäng låtar som påverkat dem i livet: i barndomen, som små 9-10-åringar samt i nutid. Trots att det är en teoretisk skrivuppgift brukar den vara poppis. Antagligen för de får sitta med hörlurar vid sina datorer och skriva utifrån egna erfarenheter och känslor.
 
Åk 8 Även här en skrivuppgift, denna kallar jag Laddad musik och utgår från ett program i UR-serien Pop och politik som handlar om musik som är laddad på olika sätt och används i laddade sammanhang (begravningar, i soldaters hörlurar innan de går ut i krig, på fotbollsläktare o.s.v). Eleverna får sedan välja bland några låtar med tydligt budskap som jag valt ut och analysera låten och låttexten utifrån hur människan och samhället skulle påverkas av låtens budskap i ett gäng olika frågeställningar och dra paralleller mellan lyrik och verklighet. Låtarna, om nån undrar, är Can't Hold Us Down, Individens val, Barn av vår tid, I was Jesus samt Staten och kapitalet. En väldigt hög procent brukar välja den förstnämnda :-) 
 
Åk 9 Hela högstadiet är ganska teoretiskt just nu, eftersom de jobbade med dans i slutet av höstterminen, så även niorna arbetar skriftligt. Eller muntligt iofs, de får välja redovisningsform själva *främjar elevinflytande* Här handlar det om ett kunskapskrav att jämföra olika musikepoker. De får, efter första lektionens föreläsning om barocken, wienklassicimen och romantiken (genom en prezi -  är ni förvånade?), välja en av epokerna och jämföra med dagens musik utifrån ett gäng frågeställningar. Detta är första gången jag gör den här uppgiften, så det ska bli spännade att se hur det mynnar ut.
 
 
Yes, det var det hele! Rätt så omväxlande jobb, inte sant? Och det är väl både plus och minus med det. Det är ju väldigt många klasser att ha i huvudet och planera för, men samtidigt blir ju dagen väldigt varierande och jag kan nog räkna på en hand de dagar jag tyckt att någon lektion eller dag gått långsamt. Och det är ju ändå väldigt positiv. 
 
Har ni några frågor så bara shoot ↓ så svarer jau! Pöss
Musikläraryrket, Q/A:s och listor | |

#1 Oscar

Intressant läsning! Jobbade som lärarassistent i årskurs 3 i höstas och måste säga att ditt upplägg känns betydligt mer uppstyrt, spännande och lärorikt än vad just denna skolas musiklektion var. Grymt ju.

Även kul att läsa att musiklektionerna tycks ha blivit så mycket mer än att bara sjunga är en sångbok eller spela på en gurka. Det är så jag minns musiklektionerna från förskola upp till femte klass. Först högstadiet fick vi börja spela på riktigt och få ett hum om musikhistoria och till viss del noter. Det var under den eran jag fick upp öronen för musik på riktigt och hittade mitt favoritband (Oasis).

PS. Snygga presentationer, hörru! Och dina teman för högstadieeleverna låter riktigt roliga.

Svar: stort tack! japp, håller med dig - har själv samma erfarenhet från grundskolan. det centrala innehållet är ganska massivt, så det gäller att "anfalla" ämnet från alla möjliga infallsvinklar. och så är det ju kul med variation också! :-D
polichinelle

#2 Mikaela

Jag som inte är lärare tycker ändå det här var intressant! Och gud jag hade helt glömt att jag också "forskade" på mellanstadiet, hahaha. Vad kul med så varierad undervisning, det enda jag minns av min musik i skolan var att vi alltid, alltid sjöng. Förutom i 8an och 9an då fick vi faktiskt spela smoke on the water på en sträng på gitarr och lite rytm- och trumövningar. Samt musikhistoria som vad jag minns typ bara handlade om Beatles och Rolling Stones? De årtiondena i alla fall. Så jag tycker det låter som du är en 100 ggr bättre musiklärare än de jag någonsin haft <3

Svar: så kul att du gillade det, tack! haha, smoke on the water - klassiker. men gud, i 9:an?! jag spelar den med eleverna i trean... superfina ord i slutet tack, jättetack för dessa. det värmer <3
polichinelle

#3 Rebecca

det är här så intressant :) så coolt jobb!

Svar: tack rebecca! <3
polichinelle

#4 T

Verkligen intressant att läsa om trots att jag inte är lärare! Och gu vilket bra jobb du verkar göra!! Tänk om jag hade haft dig som lärare i grundskolan, då hade jag nog tyckt lektionerna var bra mycket roligare. Och haha hade helt glömt detta med forska, men det var ju verkligen en stor del av skolan. Kommer ihåg min forskning om delfiner i trean <3

Svar: men åh, stort tack för dessa fina ord <3 blir jätteglad. och ja, "forska". haha, ALLT skulle forskas om. neptunus, hästar, sveriges landskap... <3 cute.
polichinelle

#5 Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Vad spännande att läsa om. Jag jobbar också som lärare (F-3) men har inte behörighet i musik (undervisar ändå i det) och det blir svårt, men kul med lite tips :)

Svar: vad kul att du hittade lite tips att dra nytta av! och fint med en lärare som läsare, HEJ!
polichinelle

#6 elin

varning för lite creepy kommentar: jag blir liksom stolt över dig o glad för barnens skull som har dig som lärare? jag känner inte dig (men vi bor i samma stad hehe). sak samma: ditt upplägg verkar så välarbetat och genomtänkt och även om jag själv inte gillade musiken när jag gick i grundskolan förstår jag att de elever du har måste tycka att detta är spännande och roligt, eller? heja dig, du har världens viktigaste jobb!

Svar: nämen åh, haha, TACK!!! <3 jag tror de flesta tycker det är helt okej iallafall. såklart inte allas favoritämne, men överlag tror jag det är uppskattat. tack för jättefina ord och all pepp, och lova att säga hej om du råkar springa på mig i malmö <3
polichinelle

#7 Marinda

Oj vilken bra musiklärare du verkar vara! Fsk-4:an innebar musik typ att lyssna på en låt med vår mentor. 5-6:an sjöng vi Povel Ramel och andra gamla gubbars låtar. I 7:an hade vi ingen musik pga "synd om killarna i målbrottet"(läs: lärarbrist). I 8:an-9:an spelade vi lite instrument. Lärde mig ca ett ackord.

Svar: men gud... vilket jäkla skitupplägg :-( stackare! har du musik nånting nu? eller estetisk verksamhet heter det kanske fortfarande på gymnasiet.
polichinelle

#8 Rebecka

Så kul att läsa som lärarstudent. Din blogg är alltid så peppande! Dessutom önskar jag att mina musiklärare genom åren planerat så roliga upplägg som dina verkar vara. :)

Svar: åh men så fint sagt, TACK! <3
polichinelle

#9 Hanna

Hallåja. Jag studerar just nu till att bli musiklärare och tycker detta är såå inspirerande!! Din blogg är en av mina favoriter, och det är så roligt att läsa om detta också – nu när jag pluggar till detta yrke!

Svar: åh men vad kul med musiklärarstudent! hur långt kommen i utbildningen är du? hur trivs du? är nog stor skillnad på utbildningen sedan jag läste den (tog examen 2011). kramar och tack för fina ord!
polichinelle

#10 Amanda

Ojoj blir nästan yr i huvve! Undervisar på gymnasiet i och har sex klasser i tre olika kurser. Alltså endast tre lektionsplaneringar att hålla koll på. Men så kul att läsa! :)

Svar: jo det är en hel del att hålla reda på! såklart KAN man ju välja att göra mer samma grejer i alla årskurser. en sak/arbetsområde i taget stadiemässigt, men det blir ju en helt annan typ av planering då. det här blir ju mycket hundgöra första året, sedan kan man börja luta sig tilbaka och dra nytta av vad man gjort tidigare...
polichinelle

#11 madeleine dufva

men wow så coolt och kul alltså! men gu är det inte mycket att hålla i huvudet?! heja dig ✨✨✨
vad roligt det måste vara för barnen också att ha en ung lärare i musik förresten, vill minnas att alla mina (dom byttes ofta tyvärr) var ganska gamla hehe.🙈

Svar: TACK! <3 och jo... det är det ju. lägg till 225 elevnamn på det också :-D men det gäller ju att föra anteckningar... vad man gjort, vem som presterat vad, vilken nivå man ska utgå från, allt sådant. annars blir det jobbigt när alla elever ska ha betyg/formativa, individuella omdömen..
polichinelle

#12 Hanna

Vad spännande dina lektioner lät! Och jag har med forskat i mellanstadiet. Min mamma som doktorera då tyckte det va så roligt när jag sa att jag forskat i skolan eftersom hon väl inte riktigt kände att vi gjort samma sak under dagen ;)

Svar: hahaha, i lol'd!
polichinelle

#13 Mamin

Hade jag haft dig som musiklärare hade jag nog blivit intresserad av musik på ett helt annat sätt! För mina musiklektioner var, tyvärr, antagligen inte roliga för jag kommer i princip inte ihåg någonting (!), galet när jag tänker på det. :)

Svar: men åh, vad fint sagt men vad synd att du känner så angående musikundervisningen i skolan. hade själv ingen lysande sådan, men kan iofs förstå det. vi var nog en ganska svårundervisad klass...
polichinelle

#14 Jenny

Blir nästan grinig varje gång du skriver om ditt jobb för jag vill också ha dig som musiklärare ju?! Hade själv ett riktigt skräckexempel i högstadiet, hon hade inte koll på vilken klass som gjorde vad (min klass fick leka lekar en hel termin medan en annan bara fick spela gitarr, eh.) eller på vem som var vem (vi hade något prov (eller ja parallellklassen hade då vi bara lekte lekar) där en som inte ens gjort provet till sist fick mvg och min pluggis-vän fick underkänt, och läraren hade tappat bort proven så kunde inte dubbelkolla vem som gjort vad....).
Men nog gnällt, tycker det här var ett himla kul inlägg och älskar alla idéer du har till klasserna!

Svar: men gud.. stackare. både dig och läraren. eller självklart mest dig, men det känns ju som hon verkligen inte var på rätt plats. eller hade alldeles för mycket i sin tjänst att hålla reda på. tyvärr är många musiklärartjänster helt sjukt uppbyggda med hur många klasser och elever man har att hålla reda på. jag har kommit undan bra ändå, undervisar alla elever på skolan men eftersom det är en liten skola så är det bara ("bara") ca 225 namn. plus kollegor och föräldrar då... :) kram!
polichinelle

#15 Elvira

Gillar verkligen de här lärar-inläggen! Minns (som många andra här) hur musiklektionerna var otroligt enformiga, tänk om man fått vara med om dessa lektionerna istället!

Svar: åh, så fint sagt. tack elvira! <3
polichinelle

#16 Sanna

Åh, vilket toppeninlägg! Jag har precis börjat jobba som lärare i en trea och skall hålla i musikundervisningen (trots att jag ej är behörig i just musik). Blev mycket inspirerad :D

Är det okej att man lånar någon av Prezina och använder i sin undervisning?

Svar: vad kul med lärare som läsare, HEJ! självklart får du låna, maila gärna om du behöver mer tips och idéer. kramar och välkommen till yrket!
polichinelle

#17 Sussi

Spännande inlägga att läsa. Lite nyfiken bara på hur eleverna reflekterade efter musiksagan Peter och vargen? Intressant höra hur elevernas och din diskussion runt musiksagan gick? Fick de rita till sagan?

Svar: tack! jag har kört det här med flera klasser mellan åk 1-3 på lite olika sätt, ibland film och ibland ljudsaga (mark levengood som inläsare, finns/fanns på youtube) och följt upp på olika sätt. när jag använt ljudsagan har de fått rita, men inte med filmen. då är det ju så förknippat med bilder redan. diskussion efteråt har vi alltid haft ändå. om filmens budskap (vänskap, utanförskap, inte hålla djur fängslade har varit grejer som brukar komma upp) samt vad de tyckte var skillnaden mellan en vanlig saga och en utan tal. vad var lätt och vad var svårt. lite sådant. kramar och tack för du läser!
polichinelle

Kommentera här
Upp