Q/A: lite frågor om jobbet som musiklärare.

Här kommer ytterligare ett q/a-inlägg, fast den här gången har jag reducerat det till frågor som kommit in som rör mitt jobb*. Därför kanske inte direkt intresserar alla här, men för er som finner det spännande: hoppas det tydliggör lite och som vanligt är det bara att fråga om andra funderingar skulle dyka upp! Tack för ni läser och undrar grejer, det får mig att känna mig speciell!!!!! <3 
 
*jag jobbar som musiklärare på en F-9-skola.
 

Q: Åh, vilket toppeninlägg! Jag har precis börjat jobba som lärare i en trea och skall hålla i musikundervisningen (trots att jag ej är behörig i just musik). Blev mycket inspirerad :D  Är det okej att man lånar någon av Prezina och använder i sin undervisning?

A: Vad kul med lärare som läsare, HEJ och välkommen! Vad kul att det inspirerade! Självklart får du låna. Bara att fråga (här eller maila) om du behöver andra tips eller har funderingar. Kan också tipsa om att ansöka om medlemskap i gruppen Musiklärarna på FB. Sjukt bra grupp med högt i tak med massa samlad kompetens på ett och samma ställe.

Q: Spännande inlägg att läsa. Lite nyfiken bara på hur eleverna reflekterade efter musiksagan Peter och vargen? Intressant höra hur elevernas och din diskussion runt musiksagan gick? Fick de rita till sagan? 


A: Tack! Jag har kört den här sagan med flera klasser, allt mellan åk 1-3, och använt mig av lite olika sätt. Ibland filmen och ibland enbart ljudsaga. Rita har de fått göra om vi bara hört ljudsagan, ser vi filmen har de redan så starka bilder i huvudet så rita känns lite kaka på kaka tycker jag. Senast såg vi filmen, vilket var mycket poppis i åk2. Finns en hel del olika versioner på youtube, jag gillar den jag bäddat in här ovan. 
 
Efter vi haft ett instrumentkunskaptema brukar jag visa det här klippet så eleverna känner igen de olika huvudrollsinstrumenten. Därefter kollar vi på ca halva filmen. Nästa lektion kollar vi klart och ägnar sedan resterande lektion åt diskussion, ibland EPA* och ibland i hela gruppen direkt.  Vi pratar lite om filmens budskap (om vänskap, utanförskap, djur i fångenskap och sådant brukar komma upp) och lite om vad som var lätt och svårt med att se en film utan talat språk och skillnaden mot en vanlig film. Lite så!
 
*ensam, par, alla
 
Detta leder sedemera in på ett ljudtema där vi pratar om ljud, gör ljudkompositioner, ljudsagor och annat sköj.
 
 
Q: Ser ju ut som toppenkollegor! tänker att jag kanske skulle vilja bli lärare.. men nu sitter jag ju här med en nästan-arkitektexamen och det känns som om det är lite sent att ändra sig.. men i ett annat liv! har alltid hatat att presentera inför klassen och tänkte att då är det sämst att vara lärare, men det kanske är en helt annan grej när en är professionell?
 
A: Verkligen toppenkollegor! Synd bah att det där inlägget tydligen jinxade allt eftersom en efter en försvunnit på grund av andra länder och städer lockade :((( Jag har dock kvar många andra finingar på jobbet som inte var med just den här kvällen så jag klarar mig. Fast det känns lite tomt!
 
Du, jag tänker såhär: det bästa med livet är att man kan ångra sig. Ibland direkt, ibland efter fem år, ibland efter tjugofem. Jag vet inte om jag vill vara lärare hela mitt yrkesliv, troligen inte - men det skulle jag nog känt med vilket jobb jag än hade, men jag gör det sålänge jag tycker det är kul, sålänge jag trivs och sålänge jag känner mig bra och inspirerande på det. Detsamma kan ju gälla dig som arkitekt. Jobba så länge som det är kul och byt sen! Visst, kanske lättare sagt än gjort när man sitter där med två barn och huslån och använt csn-bidrag men allt går. Många som blir lärare på "äldre dar" tar dessutom med sig sin tidigare yrkeslivserfarenhet in i lärarrollen vilket ger ett unikt USP på lärarcv:t. Jag menar, även att du inte undervisar på arkitektlinjen så har du ju nytta av all din kunskap även i ett klassrum. Inom matematik, temaarbeten, projekt och arbetsområden t.ex. Såklart finns det en läroplan att förhålla sig till men hur man väljer att undervisa kring t.ex. solsystemet väljer man ju själv. Rita det i 3D kan ju vara en idé liksom, medan en gammal författare kanske väljer att skriva en saga där alla jordplaneter är syskon och alla gasplaneter är kusiner och att det är släktträff i det stora universum med mamma solen och mammi måne som högsta hönsen.
 
Lärarförbundets insta flaggar de för lärare med andra yrkeskompetenser; det finns fler som dig! Kolla och inspireras!
 
ps. Jag har aldrig varit en sådan som hatat föredrag, utan tyckt det har varit okej - dock ingen favorit. Vilket chockade mig lite när jag kom till lärarutbildningen, träffade extremt få personer där som varit "hålla föredrag i skolan"-personer. Tror det är lite skillnad på att stå och hålla föredrag om en halvdan bok man läst, eller om spanska inbördeskriget när man kanske brinner mer för det periodiska systemet eller hur gitarrackord är uppbyggda. Därmed: rätt stor skillnad på att hålla föredrag och att vara lärare. 
 

Q: Men wow så coolt och kul alltså! men gu är det inte mycket att hålla i huvudet?! Heja dig ✨✨✨  Vad roligt det måste vara för barnen också att ha en ung lärare i musik förresten, vill minnas att alla mina (dom byttes ofta tyvärr) var ganska gamla hehe. 🙈

A: TACK! <3 Jo, det är det ju. 10 planeringar, 225 elevnamn. Det gäller ju att föra anteckningar över typ allt: vad man gjort, vem som presterat vad, vilken nivå man ska utgå från, allt sådant. Annars blir det rätt jobbigt när alla elever ska ha individuella och formativa omdömen och/eller betyg. Jag har dock ett system som förenklar lite men såklart är det ett litet projekt varje dag att hålla reda på allt.

Mmm, tyvärr är det ju så att många musiklärartjänster ute i landet ser ut som en påse skit. Folk roddar runt på flera skolor och bedriver undervisning på nivån "trolla med knäna" då det knappt finns resurser att bedriva sin undervisning på och än mindre sätta rättvisa betyg på. Jag ska inte sticka under stol med att min förra tjänst var en trolla med knäna-tjänst. På en skola jag var på var klasserna upp till 29 st och där, i den kombinerade slöjd- musik- & bildsalen fanns 6 gitarrer och ett piano. Jag tror inte det är många som stannar längre än ett år på en sådan tjänst om de inte är tvungna. Hade dina skola tråkiga förutsättningar förstår jag att musikläraren byttes ut ofta! Tyvärr är det ju inget ämne som är särskilt högt rankat rent generellt (tänk själva: tror ni en mattelärare hade accepterat, eller ens fått förutsättningarna, att jobba i en slöjdsal med 6 matteböcker på 29 elever? Skulle inte tro det).

Därför är jag glad att min nuvarande tjänst har så mycket fördelar som den har. Visst, exakt allt är inte guld och gröna skogar men med halvklasser och instrument så det räcker kommer man långt.

IMG_2370 copy

Q: Ojoj blir nästan yr i huvve! Undervisar på gymnasiet i och har sex klasser i tre olika kurser. Alltså endast tre lektionsplaneringar att hålla koll på. Men så kul att läsa! :)

A: Förstår vad du menar - för jo, det är absolut en hel del att hålla reda på när man har 10 olika planeringar i huvudet. Sedan hade jag såklart kunnat välja att köra färre planeringar (t.ex. samma sak med åk 1-3, samma med åk 4-5, samma med 6-7 och samma 8-9 exempelvis) men då blir det ju en annan typ av planering.

Min variant är mycket hundgöra första året samt mycket att ha i huvudet hela tiden MEN det som är najs är att jag redan efter första året kan dra nytta av vad man gjort tidigare. Jag vet inför varje nytt läsår vad varje årskrus ska göra. Åk7 alltid har sånggrupper, instrumentkunskap, Soundtrack of my life och reklamjingel som fasta inslag, åk5 kör alltid klappramsor, fyra gitarrackord, instrumentkunskap och hiphop-projekt etc etc därför kan jag redan nu börja luta mig tillbaka eftersom jag har så mycket färdigplanerat trots att jag inte jobbat så länge alls. Sedan finns det såklart alltid rum för förbättringar och till slut vill man kanske ha lite variation som lärare också, men det här känns som ett sätt som funkar för mig iaf! 

Musikläraryrket, Q/A:s och listor | |

#1 Rebecka

Så kul att läsa :) PS. att du skrev om Prezi i din blogg har förändrat mitt liv en smula. Sitter nu och planerar en redovisning och leker med Prezi-mallar så att det står härliga till (skjuter eventuellt också fram den tråkiga biten med att skriva redovisning hehe...). Prezi är ju i alla fall mycket roligare än PP! Så tack för tips. // Tre år in på grundlärarutbildningen och tills nu novis på Prezi

Svar: åh men vad fint! bucketlist på att ha förändrat någons liv: CHECK! <3 haha, skoja. men jag förstår dig. sjukt smidigt och snyggt på ett enkelt sätt (Y)
polichinelle

#2 Daniella Chanelle

Jag skulle vilja bli lärare någon gång men det känns som att jag inte är smart enough eftersom jag inte har avslutat min gymnasieutbildning än. Tur att jobb i England går på personligheter och erfarenheter istället för vad som står på ett papper!

Svar: klart du är! vad fint att du vill bli lärare. hur funkar den utbildningen i england?
polichinelle

#3 Oscar

Vill bara applådera dig för att du tycks vara en så grym och engagerad lärare, och lyckas hålla alla bollar i luften trots så många elever. Och för att du tar dig tid att svara så utförligt på frågorna.

Efter att i höstas ha jobbat som lärarassistent har jag mer förståelse (och respekt) för lärare och alla deras sysslor.

Du satte dessutom huvudet på spiken angående om att ångra sig. Kloka ord. Svårt att våga tänka så i vardagen, dock. Tycker jag.

Svar: men så himla fina ord, tusen tack! <3 och jag håller med dig, det är först när man sett yrket på nära håll som man fattar vad det handlar om.
polichinelle

#4 Daniella Chanelle

Jag tror att den engelska utbildningen är liknande mot Sverige! :) i onsdags var jag trött, min kommentar menade jag att trots att jag inte läst den sista saknade gymnasiekursen så får jag jobb här. Jobbar ju som nanny/svensktalande kindergarten extra här. De kollade på betyget i svenska och inte helheten. Xx

Svar: aha! då är jag med :-D
polichinelle

Kommentera här
Upp