övergångsmat: att gå från köttätare till vegeterian. tips och idéer.

Idag hoppar vi över veckomatsedeln. Det har varit påsklov och jag har varit på resande fot, så middagarna har varken planerats eller dokumenterat. Sorry! Men hoppas ni gillar ersättningsinlägget nedan, det kom nämligen in lite frågor...
 

 
Q: Jag skulle hemskt gärna se att du skrev ett eller flera inlägg om bra "övergångsmat" för oss som vill äta mer vegetariskt men har svårt att få till det i köket! Tack för en fin blogg förövrigt!
 
Q: Vad bjuder man frälsta köttätare på för nåt som de kan klappa i händerna lite åt, liksom kunna förstå att vego-kost är bra och inte ba *rynka på nästan* och drar "jaha vad är detta för kaninmat"-snacket.
 
Q: Hej och tack för en fantastisk blogg! Min sambo tycker mycket om kött medan jag gärna vill äta vegetariskt för det mesta. Eftersom jag lagar det mesta av maten får jag bestämma men jag vet att han blir som gladast när det serveras kött eller fisk. Jag har för mig att du skrivit att din sambo inte är vegetarian, men han kanske inte har några problem med att äta vegetariskt hemma? Har du några tips på enkla rätter som kan göra min sambo mer sugen på vegetariskt? Luddig fråga kanske!
 
Q: Hittade precis till den blogg, vilken härlig sida du har! Blir så pepp på att äta mer vegetariskt!  Har du något tips på hur man får sin köttälskande sambo att äta mer vego? Nåt bra recept kanske som han bara inte kan motstå? :D 
 
IMG_0142 copy
 
A: Absolut! Jag har berört ämnet lite granna tidigare i ett frågor- & svar inlägg men tar gärna upp det lite mer mångfascetterat och utförligt ty det är ju alltid kul att få folk att joina den gröna sidan mer och mer! 
 

 
Precis som jag skrev i inlägget ovan så tänker jag att det finns lite olika vägar att gå. Jag ser följande idéer som alternativ:

1. Efterlikna/härma vanliga kötträtter med vegetariska alternativ 
 
2. Äta sådant som redan är naturligt vegetariskt
 
3. Försöka göra de vegetariska rätterna så intressanta och spännande som möjligt
 
Det finns fördelar och nackdelar med alla tre sätt, så jag bockar av dem här i tur och ordning med lite recept-tips och trix-idéer. Sedan väljer man ju också själv hur hardcore vegeterian/vegan man vill vara. Funkar det med ägg? Ost? Mjölk? Gelatin? Honung? Du väljer själv. Själv äter jag i grunden lakto/ovo-vegetariskt (dvs äter ägg och mjölkprodukter) men har mer och mer övergått till havrebaserat på mjölkfronten och köper uteslutande ekoägg. Alltid något, även om jag vet att det inte är samma sak som att utesluta det. Man väljer själv sin nivå. Att göra lite är bättre än att inte göra något alls - alla som säger något annat är de som inte pallar göra nånting. Kom ihåg det <3 
 
Nåväl. Vi kör! Bah fråga om något är oklart.
 

 
ALTERNATIV 1: ATT EFTERLIKNA KÖTTRÄTTER MED VEGETARISKA ALTERNATIV
 
Fördel: Att slippa, eller åtminstone minimera, den skeptiska rynkan hos köttisen som blir serverad något vegetariskt. Många gånger går det faktiskt att luras! Min köttiga pappa har ätit både quornfärssås, oumph och vegansk milanässoppa utan några som helt bekymmer eftersom han inte blev helt rätt informerad från början.
Nackdel: Köttisar med välutvecklad gom kan lätt jämföra smaken med "hur det ska smaka" dvs maträttens köttiga original.
 
Tips: Nu för tiden är det otroligt lätt att vara halvfabrikats-vegeterian. När jag slutade äta kött för 15 år sedan valde man i stort sett på quornfilé, quornbitar eller vegetarisk snitzel i frysdisken. Nu för tiden är ju utbudet rejält, åtminstone i större matbutiker. 
 
Ovanstående märke, Oumph!, är det jag skulle satsa på i första hand om du vill gå på linje ett med att efterlikna kött. När jag fick det på restaurang en gång var jag tvungen att både be min kompis smaka av det samt fråga servitören för att vara säker på att tacon jag åt verkligen var vegetarisk. Ändå var jag inte helt övertygad. Märket finns i massa olika utföranden men eftersom jag tycker det är för likt kött brukar jag inte köpa det och har därför inget superbra recept att bjuda på med bitarna. Här kommer några andra härmiga recept som du kanske skulle kunna testa:
 
 
Bladspenat- & kesolasagne (en gammal kollega som var köttis lagade det här och blev mäkta nöjd)
 
 
 
 

 
ALTERNATIV 2: DET REDAN NATURLIGT VEGETARISKA 
 
Fördel: Inga fejk-råvaror och halvfabrikat utan maträtter baserade på grönsaker, baljväxter, rotfrukter och dylikt. Ofta nyttigt, lätt att smaksätta och lätt att få tag på i alla butiker.
Nackdel: Ofta sådant som snabbt ifrågasätts av inbitna köttisar, frågor baserade på både smak och mättnadskänsla är vanligt. Kräver att man har lite granna koll på proteiner och sånt, men vafan, det ska jäkligt mycket till för att få proteinbrist i Sverige 2017 ska ni veta.
 
Tips: Utnyttja fördelen med smaksättningarnas paradis - hitta ett bra grundrecept på t.ex. linsbiffar och krydda med det ni är sugna på för dagen. Lime, koriander och ingefära för asiatisk känsla - samma recept fast med spiskummin, vitlök och en gnutta kanel ger en hel annan smakpalett fastän grunden är densamma. Annat som ofta är vegetarisk i grunden är olika soppor, röror och sallader. Här kommer lite receptförslag till dig:
 
 
 

ALTERNATIV 3: INTRESSANTA OCH SPÄNNANDE VEG-RÄTTER
 
Fördel: Lockar med spännande ingredienser till den grad att man inte ens tänker på att det inte finns något djur i ingredienslistan
Nackdel: Kan avskräcka nybörjare med tanke på alla "konstiga grejer" receptet innehåller
 
Tips: Sådana här "konstiga grejer" är egentligen inte så konstiga. Har du hört talas om aquafaba och tyckt att det låter som något dyrt som står på något jobbigt ställe i din matbutik? Det är bara spadet som kikärterna ligger i. Samma sak med chiaägg? Det är bara chiafrön som fått svälla fem minuter i vatten och sedan ersätter ägg i recept. Bjäst är b-vitaminrika flingor som är veganska jästflingor som får mat att få en mer ostig känsla.
 
Jag ska erkänna att den här kategorin inte direkt är min paradgren då jag mer är en vardagsmatperson men vill du glimra lite extra för den som ska käka vegetariskt hos dig kan du/ni kanske testa något av det här:
 
Hemmagjord sushi. Här har jag skrivit ett långt inlägg där jag beskriver hur jag gör med massa tips och idéer. Missa inte om du är sushifantast!
 
 
 
 
 
ÖVRIGA TIPS OCH IDÉER
 

✗ Köp på dig smaksättningar (om matbudget tillåter) och pimpa rätterna med. Mina måsten är sriracha och/eller srirachamajo för sötstark hetta, misopasta för umami och japansk soja för godaste sältan. Ersätt honung/socker med agavesirap och tillsätt ett par droppar (!) liquid smoke till rätter för en rökigare smak.

✗ Ta tiden att pimpa rätterna! Eller tid och tid, det tar fyra sekunder att strössla över lite svarta och vita sesamfrön och vips ser rätten mycket godare ut.
 
✗ Botanisera i frysdisken grönsaksavdelning och köp små förpackningar av örter (jag har alltid basilika, koriander, persilja, dill och gräslök i frysen), hackad röd chili och ingefära. Kostar 6 spänn styck, har oändlig hållbarhet jämfört med färska örter och kan användas till allt - både i matlagning och som prydnadspimp efteråt.
 
Gör en stor sats bönspread och ha i kylen över en vecka. Servera som sås, dip eller pålägg och du maxar dagens protein-intag på ett enkelt och gott sätt. En hummus är ju klassiker, men testa även att göra spread på stora vita bönor - blir hur lent som helst! Smaksätt med det du gillar!
 
Jag tycker om t.ex. grillad paprika, dill, spenat eller soltorkad tomat som smaksättningar.
 
✗ Följ inspirerande vegobloggar! Mina favoriter, som jag tipsat om många gånger förut, är Vegokäk, Tuvessonskan och Siri Barje.
 
✗ Släpp tänket med "kött, potatis och sås" - särskilt om du är/lagar till någon som är kritisk till vego. När matkomponenterna är uppdelade på tallriken på det här sättet blir det så jäkla tydligt att en quornfilé inte smakar exakt som kyckling (eftersom det inte är kycklig) och då blir kraven orimliga. Gör du istället t.ex. en rejäl asiatisk gryta överfull med olika grönsaker med diverse konsistenser (sockerärter, blomkål, morot, minimajs, rödlök, broccoli...), chili och vitlök så ska det mer till för att någon börjar rota i den och leta efter kyckling för det är redan så mycket annat där i att enjoy:a.
 
 
Det var nog alla mina tips och idéer för tillfället. Har du något att tillägga? KUL! Dela med mig i kommentarsfältet <3  
Tips, Äta | |

#1 Amanda

Gick över till nästan enbart pescetarisk kost förra året (men fuskar kanske någon gång i månaden, vanliga hamburgare är för goda helt enkelt...). Tycker inte alls det varit jobbigt att laga veg, har egentligen aldrig varit kött, potatis och sås-tjej så jag har bara börjat ersätta köttet i vanliga recept med ett vegetariskt alternativ. Quorn istället för kyckling, oumph istället för köttbitar, halloumi/champinjoner istället för falukorv etc. Blir precis lika gott :) Sen är ju soppor, pajer och sallader alltid lätta att göra vegetariska och det finns ju fantastiskt mycket inspo att hämta på nätet ^^

#2 Jenny

Bra inlägg!

Mitt bästa tips är nog pastarätter! Det går att variera i evighet och kan bli hur gott som helst. Har du en krämig pastarätt så finns där inte plats till något kött heller. Pea Pesto Pasta från Minimalist Baker har blivit en av mina favoriträtter, skulle gärna äta det tre gånger i veckan.
Men också vietnamesiska rätter med tofu och olika sorters nudlar är bra vegetariska rätter. Jag skulle nog inte försöka börja övertyga en inbiten köttälskare med en sojakorv, utan istället hitta rätter som är så mäktigt goda och smakrika i sig att man inte har en chans att fråga efter köttet. Sen är det såklart kul att experimentera med ersättningsprodukter som till exempel jackfruit fooled pork (från jävligt gott-bloggen).
Till den som själv vill vänja sig vid att äta vegetariskt vill jag säga: gör det inte för svårt för dig i början. Liksom, ställ dig inte och blötlägg cashewnötter och leta efter superexotiska ingredienser och trötta ut dig redan i början. Det måste inte vara svårt och komplicerat att äta vegetariskt, och det måste inte heller innebära sallader fem dagar i veckan. Hitta ett par recept som du tycker är goda och enkla att göra och introducera dem till din standardrepertoar. Om du gillar att käka filé på fredagarna så gör som Amanda här ovan, ersätt med quorn, till exempel.
Nu blev det en lång kommentar det här, men det är ett spännande och engagerande tema och jag vill ju hjälpa folk över tröskeln :)

#3 Ellen

Perf inlägg för de som funderar på att börja äta mer vego, skulle jag säga!

För mig var det enklaste att först byta ut kött mot efterliknande grejer från frysdisken, det ger liksom fortfarande känslan av "kött, potatis och sås", och sedan komponera vegorätter utan att involvera köttliknande från frysdisken. Och som du nämner, finns så mycket goda recept på *internetz* att kika på!

#4 Moa

Åh vilka bra tips! Själv är jag gift med en megaköttätare, men eftersom jag lagar all mat hemma (han gör all disk och städning) blir det i princip bara vegetariskt och fisk då och då. Jag har varit tydlig med att om han vill äta kött hemma så får han handla det, komma på en rätt och tillaga det och eftersom han verkligen inte gillar att laga mat så blir det typ aldrig hehe.

Mina bästa knep är:
-Säg inte vad som är i, utan be hen ha ett öppet sinne och prata om vad det smakar. Enligt min erfarenhet så är många av de klassiska "jag-måste-ha-kött"-ätarna ganska dåliga/vet inte om smaker som inte är kött och de vanliga tillbehören. Så inbillar mig att det kan hjälpa att bara beskriva smakerna och får ett vokabulär för alla "konstiga" vegoalternativ och grönsaker/smaker man kanske inte annars kommer i kontakt med.
-Svamp är enligt mig så bra att slänga i det mesta för att få en mustigare och typ fylligare smak. Jag brukar hacka svampen jättefint så man mest bara får smaken, för i vissa rätter tycker jag inte konsistensen passar plus att man kan lura folk som säger sig inte gilla svamp.
-För känsliga köttätare, använd små bönor och linser. Även jag som varit veg i år kan ha lite svårt för de större varianterna. Men tycker att typ beluga-, puy-, röda- och gröna linser, svartögda bönor, mungbönor, osv är bra ingångsbönor som inte är så tydligt böniga om ni förstår vad jag menar.
-Umamiga/goa smaksättningar som miso, soja, fransk senap, balsamvinäger, bra buljong, tomatpuré, jordnötssmör gör mycket för fylligheten.
-Bra sås är ett enkelt knep att få folk att äta saker de är lite osäkra över.

Älskar dina veckomatsedlar och brukar alltid vänta tills de har kommit upp innan jag gör vår för att få inspiration!

Kram (och sorry för längsta kommentaren men tycker att detta är såå intressant av någon anledning haha)

#5 Oscar

Grymt inlägg! Soppor var en bra inkörsport för mig. Och din blogg har gett mig ytterligare en spark i baken till att testa mer och stegvis äta mer vegetariskt. Ägg kommer jag aldrig skippa dock. Det är FÖR gott och nyttigt. Mjölkprodukter har inte varit några problem att utesluta.

Har inte mycket mer att tillägga. Inte just nu i alla fall. Sen jag slutat med kyckling (äter om jag absolut måste för att skippa krångel) och rött kött, saknar jag det inte alls. För mig är det kryddningen som skapar rätten. Funkar lika bra med kikärtor eller liknande istället för kyckling i en gryta.

Det tråkiga är att framförallt min far är HELT anti grönsaker. Han äter bara tomat och inlagd gurka. Därför är det omöjligt att bjuda honom på vegetariskt. Min mor är rätt främmande för vego också. Men öppen för det. Vågar dock inte säga till dem att jag helst äter vegetariskt.

Fina tips bland kommentarerna ovan också!

#6 Tokyoyo

Åh så fint, informativt och genomarbetat inlägg! Grymt bra!

Kommentera här
Upp