morgonstretching.

Förra veckan, när jag hade påsklov equals sovmorgon, bestämde jag mig för att starta dagen riktigt uttänjd. Inte för några healty reasons utan mer pga det faktum att den kropp jag vaknar i på morgonen inte verkar tillhöra en 28-åring utan snarare en 68-åring. Riktigt stel, orörlig och ovig med andra ord. 
 
Jag scrollade tuben och hittade ett videoklipp i veckan som jag gav mig på. Här kommer en liten minirecension om hur det gick!
  
Måndag: Inledde dagen med 20 minuter yoga för "complete beginners". Kände mig helt i fas med den målgruppen. Skönt när det var fokus på stretchiga rörelser, men samtidigt lätt känsla av uttråkning när det var de stående, mer enformiga rörelser. Kan dock erkänna att det sistnämnda säkert hör till att jag har en svag *bålstabilitet* pga paj rygg och därför blir väldigt trött i dessa muskler fort.
  
 
tisdagsmorgonen testade jag att fokusera mer på det jag gillade under yogan: stretchen. 10 minuter visade sig dock inte räcka för min stela lille kroppshydda så när videon började rundas av kände jag mig inte alls färdigstretchad så fick fortsätta gå igenom armar och överkroppen på egen hand.
  
VSCO Cam-11Onsdagens förmiddag bjöd på soligt väder så jag bestämde mig för att ta mig ut på springtur. Kan dock understryka att springtur inte direkt betyder att jag tar mig framåt med spänstiga älgkliv utan jag brukar först promenera kanske en kilometer, därefter jogga nån kilometer eller två, sedan kanske gå lite igen och avsluta med att springa sista biten hem. Sista biten = ca när jag ser lägenhetshuset :-)) 
  
Den här gången youtubade jag efter stretching som skulle passa specifikt efter löpning och hittade en video som blev veckans favvo! Återigen lite väl kort för min del men plus för att man (eller ja, hon på videon, troligtvis inte sälen på vårt vardagsrumsgolv...jag alltså) gjorde väldigt graciösa rörelser för att ta sig mellan stretchövningarna. 
  
VSCO Cam-1-2
Eftersom jag ändå behövde duscha håret på torsdagen tänkte jag vafan, lika bra att kuta ut en gång till när man ändå har ledigt. Tog samma runda igen fast åt andra hållet för att dra nytta av vinden :-)
  
Även denna gång letade jag upp en post run stretch att köra. Lite liknande rörelser, men på 6 minuter hinner man ju inte med så himla mycket alls så kände mig lite blåst på konfekten när videon var slut. Nåväl. Bra med lite stretchinspo iaf, och efter dessa dagar kände jag mig faktiskt (placebo or not) mer rörlig när jag vaknade på morgonen. På fredagen råkade jag dock försova mig och vaknade 25 minuter innan jag skulle möta upp föräldrarna på tågstationen, så denna dag uteblev traditionen.
 
Det här blev ett lite ovanligt inlägg på bloggen, tror aldrig jag skrivit ett helt "tränings"-inriktat inlägg förut. Men oroa er inte, det kommer inte bli någon vana! Har ni dock tips på bra youtubekanaler/-klipp likartade med dessa jag lagt upp så tar jag gärna emot! Vi hörs i kommentarsfältet :-*
Allt det där som kallas livet, Tips | |

#1 Emelie

Så intressant! Din blogg har väl aldrig varit träningsinriktad, men alltid härligt med variation och få höra din syn på saker och ting :)

#2 Matilda

Jag är superduperdålig på allt som rör stretchning, mest för att jag aldrig riktigt känner ett behov av det då min kropp är ganska flexibel ändå, men jag vill verkligen börja mer med det eftersom det ju ändå är välbehövligt. Med det vill jag säga att jag uppskattade inlägget! ;D Även om inlägget inte är typiskt lovisa-inlägg så är det ju just detta jag är svag för för när det gäller din blogg, att det mesta som rör livet får plats här! :)

#3 Amanda

Jag är sååå dålig på att stretcha... Försöker ändå träna en hel del men struntar oftast i stretchningen för att jag tycker det är så himla tråkigt. Men kanske borde testa dessa videos någon gång...

#4 Linda

Ändå roligt med inlägg utöver det vanliga tycker jag!

#5 Lorissa Lovebomb

De var ovanligt, jag trodde jag klickat fel först! Men älskar att stretcha, så jag ska läsa noggrant en annan dag. Jag har nu begynnande migrän och ska lägga skärmen åt sidan för idag.

Angående viruset så visade det sig att en trojansk häst smugit sig in i kodningen, men nollställningssignal hjälpte inte och mitt eget lösenord var låst! Folk skickades till en massa reklamsidor där de kunde vinna grejer. Tur att läsarna är kloka att inte delta, för då hade de fått virus. Och tur att de skrev kommentarer om det, för från mitt håll såg det helt normalt ut.

#6 Malin

Adriene (första klippet) är min favorit. Hon har två trettiodagarsprogam på sin kanal. Det är mitt tips!

#7 Annie - lättlagat vegokäk

Stretching är mitt absoluta hatmoment. Jag kan inte för mitt liv förstå vad jag ska ha det till! Jag blir alldeles stressad av att ligga/sitta på nåt golv och dra i mina lemmar (fan vad äckligt det lät, haha). Näej, när det ska tränas vill jag bli svettig!
Men okej, fattar att det ändå KAN vara bra att ha en schysst rörlighet, men jag tror att många - särskilt kvinnor - ändå överdriver vikten av att vara vig. Kroppen ska orka med att ta sig igenom vardagslivet och jag är skeptisk till om man får den orken genom att gå ned i split eller att vara allmänt överrörlig.

Obs detta var inget hate mot dig! Det är bara mina egna känslor in för stretching här och jag tycker att det är jättekul med ett träningsinslag på bloggen :)

Svar: absolut, håller med dig. nu är det här ett skitsent svar, sorry för det, men vill ändå påpeka att jag inte höll på/håller på med stretch för att bli överrörlig och liksom **sensuellt vig** utan jag är SVINSTEL på mornarna så då äre najs som fasen att töja ut musklerna lite :)
polichinelle

#8 Maja

Kul inlägg! Jag har en liknande idé som ligger i utkastkorgen och skvalpar. Då jag har dansat en hel del i mina dar har jag varit ganska så vig och jag är väl fortfarande rörlig men skulle vilja se vad lite streching varje dan skulle göra med min kropp. Får se om det blir ett experiment som jag tar mig an vid lämpligt tillfälle. :-)

#9 Eric - SMDLND

Vilken härlig morgonrutin! Själv försöker jag få in lite yoga varje dag, vilket går lite sådär. Men en har en sån skön känsla de gångerna en faktiskt gjort det!

#10 malin

Precis som den andra Malin här i kommentarerna vill jag tipsa om Yoga with Adrienne (damen i första videon). Jag kör hennes ena trettio-dagars (dock inte varje dag som en egentligen ska) och gillar att det är mycket variation och olika långa videoklipp!

Kommentera här
Upp