mina åtta bästa tips för dig med liten matbudget.

Av olika skäl i livet kan det finnas perioder man antingen inte kan eller inte vill spendera så mycket pengar på mat. Kanske lever man på csn, kanske har man en låg lön och/eller många munnar att mätta. Kanske lite av varje. När jag var student började jag med att ta fullt lån, men insåg sedan att jag inte gjorde av med så mycket pengar (älskade second hand, tysklandsinköpt öl och hade knappt nån kurslitteratur) och började trappa ned på lånet. Ändå kunde jag äta både gott, nyttigt och billigt. Det är inga kors i taket, men heller inga hemligheter att tala om så jag tänkte att jag kunde ge er mina bästa tips för dig med liten matbudget.
 
1. Tips nummer 1: något som bör vara en basvara i varenda students skafferi: röda linser. Det är billigt, lätt att smaksätta på olika sätt, har kort koktid och är skitnyttigt. Röda linser kan dessutom agera dubbelagent på tallriken, gör lins"mos" eller linssallad och ät som ALTERNATIV TILL pasta, potatis och ris eller gör biffar/bullar och ät TILL pasta, potatis och ris. Låt koka med i soppan eller grytan så blir det både nyttigare och mer mättande.
 
När jag var student kokade jag den här varianten på vegetarisk millanässoppa minst en gång i veckan. En krämig linssoppa med vitlök kokar man snabbt på 10 minuter, recept hittas här
 
Tips nummer 2: Vegetariska biffar. Såklart kan du använda bönor istället för linser. Kidneybönan är en bra och snäll inkörsport om din mage är ovan vid bönor. Bönbiffar gör du enkelt genom att mixa färdigkokta bönor (en konserv/tetra) och blanda ned det du gillar. Vill du använda lök så stek den först, annars faller smeten isär kring de råa lökbitarna. Någon form av bindemedel behövs såklart också, jag brukar variera mig mellan ägg, NoEgg, maizena eller kokt potatis beroende på vad jag har hemma. Har även testat att binda med chiafrön, havregryn och nedmixad smörgås.

Tänk också på att bönor och linser pallar riktigt mycket smaksättning. Fega INTE, då kommer biffarna smaka nada. Biffarna blir godast i stekpanna, men ibland kan det vara svårt att vända dem. Då är ugnen bättre. Testa dig fram vad som passar dig bäst. Jag har hur mycket recept på vegetariska biffar som helst i arkivet, sök på bloggen eller kolla här.
 
2. Tips nummer 3: kall sås. Om vi bortser från rätter innehållandes krossade tomater (skafferiets bästa vän), så innehåller nog 80% av mina rätter någon form av sås, oftast kall. Jag klarar liksom inte av torr mat. Som student medförde detta dock ett bekymmer eftersom en burk creme fraiche bara räckte till två måltider och kostade 20 spänn. Hur löste jag detta bekymmer? Jo, jag baserade istället mina kalla såser på fil och majonäs. En liter fil kostar max en tia, ett par kronor till om du köper ekologisk. Majonäs köpte jag på burk och använde en stor matsked av för att kräma till filen. Därefter var det bara att smaksätta som jag skulle gjort med creme frachie.
 
Nej, den blir såklart inte kokbar och ja, den blir rinnigare men prismässigt slår den det mesta. En av mina bästa studentsåser var min hemmagjorda "kebabsås" som jag serverade till ca allt. Andra vanliga varianter var citron/dill eller vitlök/persilja.
 
Tips nummer 4: Frys in överbliven pasta/ris. 
 
Ett gammalt inlägg med titeln "om att laga för mycket ris när man är van att laga till två men nu i tre veckor bara lagar till sig själv" förmedlar ganska bra vad jag vill säga med det här tipset. Hur ofta får man inte lite ris eller pasta över till middag? Är det bara ett par deciliter är det lätt att det åker i soptunnan, men här kommer mitt lifehack: häll över i små fryspåsar och lägg i frysen. Det kan kännas onödigt för stunden, men det är SÅ smidigt, jag lovar. För det kommer nämligen dagar man inte har den blekaste aning om vad man vill äta till lunch. Då är det bara att ta upp en sådan här liten färdigkokad påse, slanta ned de grönsaker, bönor, quornbitar eller slantad sojakorv man hittar i kylen tillsammans med lök och vitlök plus kryddorna man är sugen på för dagen. Häll ned den överblivna restportionen pastaskruvar/ris/dyl. direkt i stekpanna och låt värmas upp så har du en pytt klar på nolltid! 
 
Bonustips på samma tema är att köpa en billig påse fryst, hackad spenat och slänga ned ett par tärningar sådan i pyttarna du gör. Ett par stycken sådana smakar ingen större skillnad, men är bra för järnvärde och sånt där ni vet.   
 
Tips nummer 5: Pålägg. Ost är skitdyrt. Skagenröra är skitdyrt. Tartex är skitdyrt. Vet ni vad som inte är skitdyrt? Kikärter. Gör en hummus vettja! Billigt, gott, nyttigt, mättande.
 
Mitt grundrecept är att skölja en tetra kikärter och mixa ihop tillsammans med ett par vitlöksklyftor, ett par msk citronjuice, lite oliv-/rapsolja, lite vatten och fryst persilja. Tar på riktigt fem minuter, och mackorna är räddade för iallafall en vecka framöver.
 
Sedan går det ju att smaksätta sin hummus med vad helst man vill. Jag har testat allt möjligt: dill, tahini, spenat, soltorkade tomater, chili, tomat/morot... Ta det du har hemma och det du är sugen på! Har du inte kikärter så går det ju att använda andra bönor också, men kikärter blir godast. 
 
Tips nummer 6: Veckosallad. 
 
Köp hem mycket av nån billig säsongsgrönsak och gör en stor, god sallad med nån enkel vinegrätt (typ olivolja, vatten, salladskrydda, citron) och tunna rödlöksringar. Förvara i en bunke i kylen och ta fram så mycket du behöver dagligen. 
 
 
Tips nummer 7: Paj. Jag kan nästan dela i mitt liv i före och efter att pajformen kom in i mitt liv, för herre je vad den förenklade studentlivet och matlagningen många gånger. Innan jag köpte min form tänkte jag att paj var en så himla långsam rätt som krävde tusen ingredienser, men icke sa nicke. SÅ smidigt. 
 
Mitt grundrecept på pajskal ser ut såhär:
75 gram smör, 2½ dl mjöl av valfri sort, en skvätt vatten och lite salt. Förgrädda i 225° i några minuter. Sedan är det bara att fylla med det du har hemma! Såklart är det bäst att ha ost och/eller äggstanning för att få till krämigheten, men jag har även gjort ganska torra pajer som smakar kanon om man har en sås till istället. Här kommer lite förslag på randomfyllningar:
 

Bonustips: samma tankesätt kan du även använda med ägg som bas istället för pajskal. Då blir det omelett! Orkar du stå och röra hela tiden så kan du göra scramble eggs också. 
 
När jag gör omelett brukar jag bara knäcka ned ett par ägg i en bunke och blanda ned det jag vill ha i för dagen tillsammans med kryddor. Stek i lite olja och gör då och då små hål i omeletten för att smeten ska kunna rinna ner och stadga sig snabbare. Jag brukar även "cirkulera runt" stekpannan och "putta ned" smeten som sedan flyter ut kring kanterna.
 
 
Tips nummer 8: Matlag. Något jag och mina vänner ofta gjorde när vi var studenter var att bjuda varandra på vardagsmat. Det blir ju lätt så att det blir en grej av att bjuda över nån på middag, men varför ska det vara så? Personen som bestämde detta: avgå! Laga ett par portioner extra spenatsoppa en tisdagskväll och ät ihop istället! En annan dag är det du som blir bjuden. 
 
Bonustips: gå ihop ett gäng på fem personer, köp fem billiga matlådor och välj varsin dag. Den här dagen ansvarar man för att ha med matlåda till allihopa i matlådegänget! När maten är uppäten tar nästa person hand om matlådorna, diskar dem och har med sig mat till alla nästa dag. På så vis slipper man både disk och matidéproblematiken dagligen! Obs på att jag önskar att jag kommit på detta tidigare, så jag kunde dragit nytta av tipset själv :)))
 
 
Har ni fler tips i samma anda? Dela med er vettja, ordet är fritt! Puss!
 
Tips, Äta | |

#1 Frida

VILKEN JÄKLARNS BRA INLÄGG mer bra och billig och köttfri mat till folket! Så mycket påhittighet och finurliga idéer och bra tips, personligen känner jag att det är dags att börja göra paj nu här hemma. Ett annat tips för billighet från mig är ju att köpa ett gäng billiga grönsaker och sedan basera all ens mat den veckan på dem, snarare än köpa små individuella grejor till varje maträtt - det kräver lite extra in terms of planering så att det inte blir tråkigt, men jag tycker det är så värt det då en sparar så mycket pengar på't :)

Svar: weeeei, TACK frida! håller helt med dig, mycket smartare både rent ekonomiskt och ur miljösynpunkt. puss!
polichinelle

#2 elise

så himla bra inlägg! heja dig!

Svar: massa tack elise! heja dig med!
polichinelle

#3 Madson

Alltså BÄSTA inlägget ever?? Gud vad du är bra!

Svar: åh TACK!!!! <3 tack för du läser!
polichinelle

#4 Anonym

Svinbra inlägg, verkligen! Håller med Frida, ett tips är att köpa komponenter som funkar till flera maträtter. Så gör jag faktiskt fortfarande även om jag skulle kunna ha råd att laga totalt olika rätter varje dag. Men jag upplever lite tvärtom, att det snarare minskar planering hehe. Palla tänka ut 7 olika maträtter liksom. T.ex. har en gjort pasta med sojarfärssås och pastan tagit slut sedan så kan en ju ha sojafärssåsen som pajfyllning osv. Och STUVAD SPENAT, herrejisses. Tröttnar aldrig. Billig fryst hackad spenat, sojamjölk, mjöl, salt, peppar och koriander.

Svar: tack! och smart, håller verkligen med om att försöka kombinera samma grejer i olika rätter. stuvad spenat är QUEEN. puss!
polichinelle

#5 Emelie - Lever drömmen i Paris!

Alltså du är ju ett finansiärt kulinariskt geni! Att jag inte tänkt på dessa saker innan... (sedan går ju 50% av min matbudget till glass, så egentligen tror jag inte detta kommer förändra sååå mycket. Tur att jag har några slantar över.)

Plus att inlägget är så snyggt utformat med bilder och texter och himlans bra strukturerat. Bloggtalang!

Svar: haha oj, men tack! :D din glasskonsumtion låter ändå väldigt rimlig ändå tänker jag, ungefär samma som min riskake-konsumtion typ. puss <3
polichinelle

#6 Julia Alvina

Alltså yes! Tack! Detta är ju bäst! Kommer börja plugga heltid i höst och kommer (och pundet blir bara dyrare så det lär inte bli mindre...) ha en hyra på 8300 jävla kronor för ett korridorsrum så gud vad jag behöver detta!

Svar: oj jävlar vilken hyra, var bor du? hoppas tipsen hjälper på traven iaf. puss! <2+1
polichinelle

#7 Fredrikapåvinden

Åh vilket jäkla bra inlägg! Det ska sparas och tas fram i höst. Här ska det sparas kosing!

Svar: yey, tack för dina ord och för att du läser!
polichinelle

#8 snowflake

Finfina tips, verkligen!
Tack.
:-)

Svar: tack! kul att du gillade inlägget!
polichinelle

#9 Elina

Jättebra inlägg även om jag inte äter så mycket av sakerna hehe. Men ett tips som jag har är att man sparar resterna sen dagen innan om en ätit t ex potatis, korv eller så och sen skär i mindre bitar, rör ihop o steker i stekpannan till en egen pyttipanna! Kan va alltifrån grillrester osv! :) jättegott och enkelt.

#10 Alexandranana

Tipset med att göra hål i omeletten = <3. Gör alldeles för lite omelett (ok det stämmer inte ur kanske-ska-sluta-ägg-perspektiv, men annars) pga tycker att det tar tusen år eller blir ofrivilligt scramblad. Och pytt-tipset (!!), ska genast anamma.

Svar: hoppas det funkar för dig med hålgörandet! och mmm... jag vet, jag är också sådär angående ägg. köper uteslutande ekologiskt såklart, men vet ju samtidigt att det fortfarande är skit. :/
polichinelle

#11 Vano

Gud vilka härliga tips! :)

Svar: glad att du gillade inlägget!
polichinelle

#12 emmy

Sjukt bra tips!! Har dock hört att man kan bli magsjuk av att värma upp ris? Alltså återanvända det, i brist på ett bättre ord haha. Så jag vågar inte göra det... :P Men allt annat, ja!

Svar: oj det låter konstigt, min mage har aldrig reagerat på det? ris känns ju som en ganska vanlig matlådegrej ändå. tycker allt du ska testa! puss.
polichinelle

#13 Mikaela

Shit vad sugen jag blev på paj nu! Måste laga det i veckan! Tack för superbra tips i övrigt också!

Svar: tack själv för att du läser! :*
polichinelle

#14 (snart) fattig student

gud är så glad över att jag hittade det här inlägget!!!!! tack bloglovin och tack alla andra som har bidragit till att inlägget hamnade på framsidan, OCH TACK TILL DIG FÖR SUPERB TIPS!!!!PUSSSSSSSSSS<3

Svar: yey! :D TACK TACK TACK!!! <3
polichinelle

#15 Vajb

Så många bra tips! :)

Svar: glad att du gillar'e! :D
polichinelle

#16 Alicia

Det här är ett så himla fint och bra inlägg! Inspirerande och peppande för en som krisar lite över sina matvanor såhär i slutet av semestern. Och även om jag äter linssoppa typ jämt redan så är det så fint med nya kryddningar och tillvägagångssätt. Jag ska även försöka övervinna min rädsla för att baka paj!

Svar: det tycker jag verkligen du ska göra, det är superlätt! tack för du läser och lämnade några ord. puss!
polichinelle

#17 Johanna

Vilket bra inlägg, perfekt för mig som är student och vill äta mer vegetariskt! Gjorde precis kikärtsbiffar för första gången med inspiration från det här inlägget, gott men de blev lite torra. Några tips vad det kan bero på? Till helgen har vi planerat göra vegetariskpaj också från inspiration från detta fantastiska inlägg :)

Svar: åh men vad kul att höra, tack! hmm... kanske lite mer fett att steka dem i? puss och tack för att du läser! <3
polichinelle

#18 Julia Müller-Sandvik

Nu blev jag så hungrig att jag skulle kunna döööö!

Svar: haha! det tar jag som en komplimang :D
polichinelle

#19 Linnea

Superbra tips och jättefin blogg! Jobbar lite likadannt här hemma då jag är studerande ensamstående mamma samt är lite snål och gillar att spara! Mitt bästa tips är att göra veg biffar på blötlagda mungbönor eller linser. Blötlägg ett dygn och mixa med lök och kryddor, det som man vill. Behövs inte ägg eller nåt annat bindmedel utan de håller ihop bra. Bara att klicka ut och steka. Förmodligen gudomliga tillsammans med din kebabsås!

Svar: åh tack för tipset, det måste jag verkligen testa! låter ju sjukt smidigt.
polichinelle

#20 Ida

Vilka supertips!! Studentplånkan tackar och tar emot. :)

Svar: glad att du gillade det, tack!
polichinelle

#21 Snowflake

Nu har jag gjort hummusen, och den blev väldigt god. Trots att jag inte hade nån persilja. Tack!

#22 Snowflake

Försvann min kommentar?

Ville tacka för hummusreceptet som jag nu provat och som utföll till stor belåtenhet.

Svar: jag behövde tydligen publicera den manuellt för det stod misstänkt spam. knäppt!! men tack så mycket, va kul att du gillade det! kram!
polichinelle

#23 Helena Enqvist

Men vilket bra inlägg! Hittade just hit via Better bloggers länkfest. Även om jag inte är student och inte har så många barn så är det inte fel att kunna laga billiga rätter och framförallt hade du många bra gröna recept. Tack! Sparar det här inlägget och ska prova recepten.

Svar: håller helt med! orsak kvittar ju egentligen utan recepten är givetvis för alla! <3 tack så hemskt mycket för din kommentar, kram!
polichinelle

#24 FIT by Emma Hå

Grymma tips! Jag är ju inte student längre, men fortfarande låginkomsttagare så skall verkligen dra nytta av dina tips :D

Svar: tack så hemskt mycket emma, vad glad jag blir!
polichinelle

#25 Åsa

Fantastiskt bra mattips!

Svar: tack åsa! vad kul att du gillar det!
polichinelle

#26 Beatrice

Hur har jag missat detta!? Tack och lov att du valde detta i länkfesten hos Better Bloggers säger jag bara! Ang. någons kommentar om riset är det bara om det står i kylen som det kan vara farligt att äta, men det handlar om nedkylning. Att lägga i frysen och sen ta upp igen är såklart ingen fara! Mitt tips till det är att alltid värma maten så den är för varm och inte går att äta direkt - då dör alla bakterierna i värmen och det är ofarligt igen!
Annars tänker jag att matlåda, matlåda, matlåda. I värsta fall vissa kvällar också, men även att tomatbaserade maträtter ofta blir billiga om man använder typ tomatkross! :)

Svar: helt sant! tomatkross är onekligen stapelvara hos oss. älskar krossade tomater! kram!
polichinelle

#27 frida g svensson

men ja vilket fenomenalt inlägg! framförallt nu i januari, årets fattigaste månad. perfekt ju! tack för mycket inspiration!

Svar: vad kul att du gillar det! tack! <3
polichinelle

#28 FREEDOMtravel

Bra tips! Många tror att det är dyrt att äta bra, men det behöver det inte alls vara. Vårt bästa tips är nog soppor och grytor. Kan göras på billiga ingredienser och räcker ofta i många dagar. Hittade hit via Better Bloggers länkfest.

#29 Helena FREEDOMtravel

Vet inte om min kommentar kom fram? Kolla gärna i skräpkorgen! Provar utan att ange webadressen...

Bra tips! Många tror att det är dyrt att äta bra, men det behöver det inte alls vara. Vårt bästa tips är nog soppor och grytor. Kan göras på billiga ingredienser och räcker ofta i många dagar. Hittade hit via Better Bloggers länkfest.

Svar: hmm, den kom fram men jag behövde tydligen godkänna att publicera den manuellt för det var "misstänkt spam". knäppt! tack för dina fina oard iaf. håller med dig! begreppet "punkgryta" (allt man har hemma blandat med krossade tomater) är typ mitt billiga to go-recept :-)
polichinelle

#30 Clara Edvinsson

Vilka bra tips!

Svar: tack clara!
polichinelle

#31 Dorotea Pettersson

Vilket fantastiskt inlägg. Det är alltid bra att ha ett receptlager på billigare mat. Verkligen toppen.

Jag har hittat hit via Better Bloggers länkfest.

Svar: kul att du kommenterade, det värmer! tack så mycket dorotea!
polichinelle

#32 Vera

tusen tack för detta genialiska!

Svar: tack själv! <3
polichinelle

#33 Tapetsajten

Vilket bra inlägg! Många smarta tips

Kommentera här
Upp