om att ständigt behöva försvara sitt kostval.

Publicerad 2010-12-02 12:10:58 i Politiskt

Trots att jag tycker om att argumentera för det jag står för så blir jag ibland lite trött på att ständigt behöva försvara vad jag väljer att ha på min tallrik. Det är nämligen så att jag inte äter kött. Jag är långt ifrån vegeterian eftersom jag äter fisk, men kött (inklusive kyckling) har jag inte ätit på ungefär sex år.



Jag var ett sådant barn som petade undan köttet när jag var liten. Jag klarade av köttfärssås och köttbullar utan problem, och jag älskade rå denniskorv i mina år under tvåsiffrigt men kött där man helt eller nästan såg ursprunget klarade jag inte av. De gånger jag ätit julskinka kan jag räkna på en hand (kanske till och med på två fingrar) och när mamma stack en stektermometer i köttet böjde jag dubbelvikt och fick kvälvningar. Det kom alltså inte som någon överraskning för mina föräldrar att jag bestämde mig för att sluta äta kött.




Jag förstår att många ställer sig frågande till varför jag fortfarande äter fisk. Det är befogat att undra varför, det är välkommet att fråga och jag svarar gärna. Dock blir jag otroligt irriterad när de som frågar uttalar sig plumpt och nedvärderande med frågor som "men har inte fiskar några känslor? bryr du dig inte om dem då? är inte det också djur?". Ni vet med sådan där "där fick jag dig allt"-ton i rösten. Då brukar jag undra tillbaka varför personen i fråga äter kött (det är alltid köttätare som startar sådana här diskussioner). I nio fall av tio får man svaret "för att det är gott". "Just det", säger jag tillbaka då.

 



Det lite längre svaret är att man själv får avgöra var sin gräns går. Jag vägrar acceptera detta och detta, och därför äter jag inte kyckling, fläskkött och nötkött. Jag skulle aldrig psykiskt klara av att döda en ko, gris, älg eller kyckling (etc) och finner det därför det oetiskt att någon annan dödar ett djur för att jag skall kunna äta det. Dock är jag uppväxt med kvällsliga fisketurer i sommarstugan och jag skulle klara av att slänga i ett spö, sätta en mask på kroken, dra upp en fisk och äta upp den. Det tycker jag väl motiverar mitt val till jag äter det jag äter.


I kryddor, färdigsåser och andra livsmedel med många ingredienser kollar jag alltid innehållsförteckningen efter köttarom och -extrakt. Gelatin försöker jag undvika så länge det går; jag köper väldigt sällan själv godis som innehåller det. Bjussas det kanske jag tar en colanapp om jag är sugen och lyckas tänka bort vad de innehåller men oftast känns det ju så mycket bättre att äta godis som inte innehåller slaktavfall och avkok av ben och senor.


Jag ska dock inte sticka under stol med att den äckelkänslan jag har över kött inte alls uppkommer när jag äter fisk. Jag tror, tråkigt nog, att det har med storleken på djuret att göra. När jag en gång beställde jätteräkor från en kinesisk restaurang kunde jag inte äta dem eftersom de påminde allt för mycket om det kött jag inte äter. Jag tror inte det riktigt går att förklara bättre än att här sätter jag min gräns just nu. Jag blir bara lite trött på att det är okej att ifrågasätta en icke köttätare hur mycket som helst, medan en köttätare nästan aldrig blir ifrågasatt. Iallafall inte först i diskussionen. En demi/lakto/ovo-vegeterians svar måste vara faktabaserade, genomtänkta och kvickt replikerade medan det är norm för en köttätare att säga "kött e gött, du äter ju upp djurens mat hehe". Suck.


Vill ni läsa mer om upprörda vegeterianer rekommenderar jag verkligen Vintagesmulor-Fridas svar på tal till Alex Schulmans otroligt löjliga krönika. Jag inser att han vill provocera (såklart) men någon måtta får det banne mig vara.

Kommentarer

Postat av: Angeliqa

Publicerad 2010-12-02 13:04:48

Jag är också vegetarian men äter fisk och får ständigt frågan om varför fisk är enda undantaget. Som du skriver är det i 99% av fallen köttätare som undrar och är irriterade. Jag förstår inte, och orkar inte ta disskusion med dem. Som vegetarian ifrågasätter jag inte en enda person som väljer att äta kött och jag har alltid hoppats på att någon gång få samma respekt tillbaka, att bara få vara ifred med mitt beslut.

Postat av: Sophia

Publicerad 2010-12-02 13:24:45

Himla bra skrivet! Om jag någon gång fuskar med min mestadels veganska kost och äter ett par räkor eller liknande, får man kommentaren "Så klagar du på oss, du är ju precis lika illa som vi, plus att du är en hycklare!" Det är så mycket lättare att ifrågasätta andra än att se över sitt eget beteende, tydligen.

Postat av: jennifer,

Publicerad 2010-12-02 13:25:32

jag förstår ärligt talat inte fascinationen för människors val av kost/livsstil. jag skulle aldrig klampa fram till en nykterist & fråga 'jamen, varför dricker du inte?' & det utav respekt. självfallet kan det vara en intressant sak att diskutera, men att ifrågasätta en människas val känns bara dumt.

ge mig en femma för varje gång jag fått frågan 'är det för att du tycker synd om djuren som du inte äter kött?' så hade jag kunnat bjuda både dig, mig & våra bästa kamrater på både middag & lite goda drinkar en kväll. helt ärligt talat. & det är egentligen bara pinsamt.

Postat av: Etikett Emelie

Publicerad 2010-12-02 13:28:04

Jag är inte vegeterian, men förespråkar verkligen vegetariskt! På min gymnasieskola fick vi bara vegetarisk mat pga miljöskäl, och då lärde jag mig verkligen uppskatta vegetariskt. Det är många som inte tycker om vegetariskt för att de knappt vet nåt om det. Jag kan ha oerhört svårt för kött också, jag klarar exempelvis inte av att rensa kyckling. Jag bestämmer tyvärr inte vad vi ska äta för kött hemma, men när jag kan bestämma ska jag handla ekologiskt kött, men framför allt annat kött. Vilt är mycket mer klimat och djurvänligt. Sen gäller det om man äter fisk att äta rätt sorts fisk. De allra vanligaste och populäraste fiskarna såsom lax och torsk är inte det bästa valet, men flundra exempelvis är bättre. Jag blir riktigt irriterad över att folk inte tar tag i det här problemet. Köttproduktionen är den största miljöboven, värre än flygindustrin. Gräddet på moset är väl att många djur behandlas illa eller blir matade med kemikalier och genmodifierad mat. Vi äter faktiskt mer kött än vad som behövs idag. Jag ser det inte som något onaturligt att äta kött, man får gärna vara köttätare, vegeterian, vegan eller vad man nu vill bara det är ur ett hållbart och etiskt sätt. Det finns många val och sätt man kan gå tillväga, min pojkvän exempelvis äter inte kött förrän nån kanske bjuder honom på det pga miljöskäl. Det här blev en lååång kommentar, men det här intresserar mig så mycket! Roligt att du skriver om det ^^. Kram!

Postat av: Sophia

Publicerad 2010-12-02 13:36:45

Vilket bra formulerat inlägg!

Jag äter precis som du bara fisk (och skaldjur..).



Postat av: Ullis

Publicerad 2010-12-02 14:01:52

Känner precis som du! Jag äter också fisk och skaldjur, det är bra för hälsan och det är gott.

Det är inte alltid roligt att behöva försvara sina livsval. Jag har valt att tänka på miljö, hälsa och moral när jag lagar mat. Det är skönt att du skriver att det faktiskt är du som bestämmer var du drar gränsen, det är inte svart eller vitt!

Tänk om alla kunde dra sitt står till stacken och äta mer miljövänligt, det vore tjusigt tycker jag!

Postat av: Eleonore

Publicerad 2010-12-02 14:04:53

Otroligt bra inlägg! Jag var också ett sånt barn som petade bort kött ut maten. Pyttipanna var en mardröm att pilla i. Äter mest fisk och skaldrur idag(händer dock tyvärr att jag äter kött med vid enstaka tillfällen).

Har du gått in på laks.webblogg.se, bra texter om djurens rätt :)

Postat av: Lisa

Publicerad 2010-12-02 14:34:17

Känner också som du! Jag är också "vegetarian" men äter fisk, för att det är gott och det känns typ inte lika dåligt som att äta kött och att det innehåller en massa bra saker! jag tycker såhär:låt alla göra som dom vill och sluta ifrågasätt oss som inte äter kött, men nu äter jag ju fisk, jag menar dom som äter kött har ju inga bra svar heller varför dom gör det!

Postat av: malin

Publicerad 2010-12-02 14:54:15

Jäklar, hade inte läst den krönikan innan. Vad extremt omogen han är.

Postat av: LisaMarie

Publicerad 2010-12-02 14:57:22

Förstår PRECIS hur du känner. Jag är helvegetarian som slutade med kött för 10 år sedan och med fisk för kanske 4 år sen. Jag anser att det ultimata är veganism, men har väldigt långt dit och räknar aldrig att nå dit helt.



Dock försöker jag utesluta ägg så mkt som möjligt och för mig är det med ägg som för dig med kött och fisk. När jag ser vad det är, typ i en omelett, så klarar jag det inte. Däremot inbakat i kakor går det bra. Kan verka inkonsekvent utåt sett, men jag tycker som du. Man får sätta sina egna gränser. Tänk vad skönt det vore att få göra det utan ifrågasättande utifrån.

Postat av: Ellen

Publicerad 2010-12-02 14:59:37

Är vegan, får ofta höra en massa dumma saker.. Värst var väl "Men nu sitter du ju och äter DÖDA grönsaker? HUR KAN DU GÖRA DET DÅ?" :S

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-12-02 15:06:53

Bra inlägg hörrö!

Och visst var renarna fina, sitter och kollar på dom hela tiden, haha!

Postat av: anna.

Publicerad 2010-12-02 16:22:06

vad bra skrivit. kan inte annat än att hålla med och känna igen mig hur mycket som helst.

Postat av: Candy

Publicerad 2010-12-02 19:41:47

Om man är någon sorts vegetarian av djuretiska skäl tycker jag gott man kan skippa fisken också. Men om man i grund & botten är det för att man inte gillar kött har man enligt mig inget att försvara sig över. Däremot tycker jag det är synd att det faktum att man äter fisk och/eller kyckling ens ska benämnas som någon form av vegetarian. Kan man inte bara säga: "Jag äter gärna/helst vegetariskt" istället för att säga att man är vegetarian eller ens semi/demivegetarian? Vegetarian hör man ju egentligen på namnet att det har med växtriket att göra, därför tycker jag det är jättekonstigt att man ens myntat begrepp som semi/demi-vegetarian.



Dessa begrepp samt de människor som egentligen är semis, men kort & gott kallar sig för vegetarianer (har stött på några sådana) gör att de som faktiskt äter helt vegetariskt får fisk i sin mat på restaurang ibland. För att folk tror att vegetarianer äter fisk. Och ost, det får man också. För ingen tänker på att ost innehåller löpe som kommer från nedmalda kalvmagar och att många vegetarianer som vet om detta helst skippar osten.



Väljer man sedan bort kött på en djuretisk grund är det alltså enligt min mening lika bra att man väljer bort fisk också då även fiskar kan känna smärta och en del fiskar är utrotningshotade. Men samtidigt är det ju bättre att man gör något än ingenting alls! Och även om fiskkäkande enligt min uppfattning känns fel och då jag vet att fiskar också lider, så lider de ju inte alls på samma sätt eller i samma utsträckning som djur inom den totalt tvivelaktiga köttindustrin. Jag ser då hellre att man väljer bort kött men inte fisk, än inget alls. Även om jag så klart tycker det allra bästa vore om folk inte åt fisk heller. Men, folk får göra som de vill. Jag får också uttala mig om det men jag kan inte pracka på folk mina värderingar och typ kräva att folk ska bli helt vegetarianer, som sagt, bättre att man gör lite än inget alls.



Själv har jag valt bort även fisk av de anledningar jag nämnde tidigare + anledningen att jag inte vill äta något dött djur eller fisk, det känns äckligt & fel. I början av mitt förhållande höll min pojkvän hela tiden på att snacka om att: "men växter är ju också döda, de dör när du äter dem!" och jag tyckte det var så irriterande. Vad jag vet har växter inte bevisats ha samma känsloliv eller smärtkännande som djur, och det är ju där jag sätter gränsen för vad jag äter eller inte äter. Det och hur industrin ser ut. Man kan liksom äta växter & plantor med vördnad & tacksamhet, och det säger ju sig självt att de mår bättre av att få växa & gro i solen som är deras naturliga miljö, än djur i burar...



Det är min syn på saken, tack för ordet.

Postat av: Candy

Publicerad 2010-12-02 19:43:25

Haha, måste förresten tillägga en sak som jag kom på då jag läste Ellens kommentar. Jag kan inte äta vissa grönsaker & bönor för att de för mycket liknar sådant som finns i kroppen på djur & människor. >< känns som om jag äter ett djur då och det spelar ingen roll hur gott jag tyckte det var innan. Om jag upptäcker att det liknar ett djur vill jag inte äta det mer. Lite lustigt kanske.

Postat av: Ida

Publicerad 2010-12-02 19:52:26

härligt att du vågar skriva sådant här! kul läsning:)

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-12-02 20:36:08

Åh, så sant. Alltid, runt lunchbordet på jobbet ska man behöva försvara sig. Ha bra argument till varför man valt bort kött. Fastän det borde vara tvärtom. jag tycker man ska ha argument till varför man äter kött snarare.

Postat av: victoria

Publicerad 2010-12-02 21:48:33

tack för bra inlägg! instämmer helt...och tack för komplimangen, jag älskar tatueringen också! :)

Postat av: Sanna

Publicerad 2010-12-02 22:14:49

Jag är inte vegeterian, men jag har nog heller aldrig frågat någon om det vad jag kan komma ihåg. Men ibland har jag lust att fråga, inte för att jag vill försöka få dem att "ändra" på sig (lustigt hur folk verkar tycka att det är okej för mig till exempel att sluta äta ris för att jag helt enkelt inte tycker om det..) utan bara för att jag blir så himla nyfiken. Är det också jobbigt tycker ni som är vegeterianer? Eller är det okej att fråga så? :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-12-02 22:51:07

kan bara hålla med! <3

Postat av: Hemmakatten

Publicerad 2010-12-03 13:18:12

Bra skrivet. Var och en måste få göra sina egna val, maten är inget undantag. Man äter det man mår bra av, och känner att man vill äta av hälsoskäl, etiska skäl etc.

Det är ju ingen annan som lider av att du äter kött eller inte...Stå på dig! :)

Postat av: bea

Publicerad 2010-12-04 12:12:19

bra skrivet!

Postat av: Elin

Publicerad 2010-12-04 14:16:11

Jag förstår dig verkligen i ditt val och tycker att du på alla sätt gör rätt.

Själv äter jag alla sorters kött MEN! jag försöker att alltid se till att veta varifrån köttet kommer. Det är ju svårt när man blir bortbjuden och inte äter mat hemma. Men i mitt hem har vi alltid (så länge jag kan komma ihåg) fått grisar slaktade hos mindre slakteri. Grisar som vi vet har levt ett bra liv. Sen är det ett par stycken i släkten som jagar i liten skala och köttet därifrån vet jag ju är "lyckligt kött" de djuren har inte varit plågade och levt i misär.

Jag vet att många tycker det är fel med jakt men jag menar att på rätt sätt så är det köttet s.k. "bäst", eftersom det inte finns någon tvekan om hur djuret levt.

Har vi inte "bra" kött att tillgå hemma så blir det vegetariskt.

Postat av: Matilda

Publicerad 2010-12-04 15:18:22

Jag är själv inte vegetarian, och det är ett val som jag har fortsatt med, och om jag skulle vilja bli vegetarian så skulle det inte vara några problem.



Något som jag alltid försöker köra på är att åtminstone äta några vegetariska måltider i veckan (blir det inte hemma så blir det i skolan). Sedan så köper vi i min familj aldrig kött från den vanliga butiken, där köttet kommer från stora slakterier och har fraktats hit och dit. Vi köper alltid vårt kött från bonde som utför allt själv på ett sätt där djuren inte har fösts in i en stor fabrik, samt föder upp djuren själv. Det hämtar vi hos honom och sedan räcker det i ett halvår. Då känns det även lite mer miljövänligt.



Nu när jag kanske även snart lämnar barndomshemmet så samlar jag på mig så mycket vegetariska recept som möjligt. Jag känner att det går väldigt bra att ha en såpass varierad kost att åtminstone se till att hälften av det jag äter är vegetariskt. Men att ta steget över till att bli vegetarian på heltid, det steget tänker jag inte ta än.



Jag tyckte att ditt inlägg var väldigt klokt och intressant att läsa. Jag har ibland förundrats över de vegetarianer som väljer att äta fisk och skaldjur (men jag har aldrig har varit framme och tjatat över detta, då jag anser att alla får ha sitt val och så som jag respekterar vegetarianer så vill jag även blir respekterad för mina val) och med detta inlägg så har du gjort några saker mycket klarare.

Postat av: M

Publicerad 2010-12-06 11:19:47

Jättebra att du äter det du vill äta - men att missleda folk med bilder som insinuerar att man blir fet och ohälsosam av kött när det är större chans att man blir ohälsosam av att -inte- äta det - det tycker jag är skitonödigt. Speciellt eftersom så många tjejer har ett ansträngt förhållande till mat och ofta väljer att utesluta kött för att de tror att de blir feta. Även om de ofta vill ge sken av att det beror på deras politiska ståndpunkter.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-12-06 13:00:31

JAG HÅLLER MED DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TACK FÖR ATT DU SÄTTER ORD I MIN MUN OCH FÖRKLARAR HUR DET LIGGER TILL. jag önskar att alla i min omgivning kunde förstå allt det du säger!

för det är så rätt!

tack!

Postat av: lovisa/polichinelle

Publicerad 2010-12-06 14:15:39

M: jag tycker inte att bilden är missledande eftersom vegetarisk mat är nyttig. bönor är bland det nyttigaste man kan äta och vem kan klaga på grönsaker? fällan att bli onyttig av att välja en vegetarisk kost ligger i okunskap; att inte veta vad man ska byta ut köttet mot. vet man det är det absolut den hälsosammaste vägen att gå.

Postat av: K

Publicerad 2010-12-06 18:26:07

tycker att det är så himla tufft med vegetarianer! det är ju både miljösmart och bra för djuren.

jag kan bli så himla irriterad på alla som går på vegetarianer - det är ju de som är de smarta här!



känner att jag verkligen borde bli vegetarian. att jag inte blir det handlar om att jag inte tror att jag skulle orka. en ganska lam ursäkt, ja.

men jag har aldrig varit särskilt förtjust i bönor, linser och sånt, och jag tycker det verkar jobbigt att vänja sig. fisk är ju i och för sig riktigt gott men det går ju inte att äta hela tiden.

men vår familj äter faktiskt vegetariskt sisådär en middag i veckan ungefär. bättre än inte alls är det ju i alla fall!

Postat av: bodil

Publicerad 2010-12-07 20:18:09

åh, jag vet inte huuur många gånger jag haft denna diskussion med köttätare. att man ständigt måste "försvara" varför man inte äter kött. som att det är man själv som gör något fel. och att dom dömmer efter vad man svarar och bestämmer om man gör det av "rätt" (som dom tycker) anledning. och om man själv frågar varför dom äter kött så får man alltid, alltid svaret "för det är gott".

förstår inte vad som ger dem rätten att sitta och fråga ut och dömma. "men vad äter du då? sallad?". så otroligt korkat.

blir så arg!

Postat av: Laks

Publicerad 2011-04-13 11:24:01

Den där jävla schulman verkar vara helt slut i huvudet. Och jag HATAR att man alltid måste försvara sin anledning till att man vägrar döda andra. Jag är emot mord? Okej, är det några mer frågor!?!?! man blir faan galen...

Postat av: nea

Publicerad 2011-05-11 11:13:18

Den här frågan får jag ofta också! och frågan "äter du kött nu eller...?" eftersom jag har en far som är jägare och sköter allt från jakt till slakt till inpackning själv tycker jag att det är okej för mig att äta det köttet. (fast ibland kan jag inte för att jag också äcklas av det) och då frågar ovetande människor "jaha men varför kan du äta det köttet då? det har ju också dött för att människan ska äta det" och sånna människor kan man inte diskutera med, man suckar bara. Det går ju inte att undvika vad som händer på alla industrier, hur de behandlar djuren innan slakt, efter slakt osv. De köttet jag äter har levt ett liv i skogen, blivit dödat på ett smärtfritt sätt och tagits hand om bra. Fisk däremot äter jag från affär också. Av någon konstig anledning så tycker jag inte att de har samma känslor.. jag ser inte fisken som ett smart djur utan som endast har minne på 2 sekunder. Då tycker jag inte synd om den på samma sätt.



Shit vad jag babblar.. jag hoppas du hängt med på något jag sagt, haha.

Postat av: Sara

Publicerad 2011-05-11 22:44:11

Jag är inte vegetarian men jag förstår verkligen vad du menar! Var ungefär som du i några år i tonåren då jag tyckte kött såg så äckligt ut och kunde helt enkelt inte äta det. Men numera gör jag det igen. Köper dock ekologiskt och närproducerat och försöker i den mån det går att veta vart ifrån köttet kommer. Köper t om ägg från en gård en bit därifrån jag bor. Helt underbara ägg!



Vet precis hur det är att behöva försvara hur jag äter. Nu är jag som sagt inte vegetarian men jag måste äta lågkolhydratkost då min kropp inte kan hantera större mängder socker och kolhydrater. Folk tycker detta är konstigt men jag brukar säga att de är konstiga som trycker i sig så mycket godis och kakor som de gör. Inte riktigt samma sak som att vara vegetarian men det är ändå alltid folk som tycker man är konstig som utesluter saker ur sin kost. Men det folk inte förstår är att alla tycker inte om eller tål inte all sorts mat. Man ska äta det man tycker är gott och det ens kropp mår bra av.



Folk borde lära sig att acceptera att det inte finns en enda kosthållning utan att det finns lika många som det finns människor. Alla är vi olika även hur vi äter :)

Postat av: Sofia i London

Publicerad 2011-05-12 00:30:44

pescatarian heter det när man äter fisk men inte kött o kyckling :)

Postat av: CJ

Publicerad 2011-05-24 12:44:39

Jag förstår helt hur du resonerar. Jag äter inte heller rött kött, mycket pga att jag aldrig riktigt har tyckt om kött, inte ens som barn. Men självklart finns det en tanke på djuren också.

Postat av: emma.

Publicerad 2013-02-24 14:01:57

Helt sjukt vad du låter exakt som mig i det här inlägget. soulmate for sure. är precis likadan.

Svar: åh, kul att höra. keep it up!
polichinelle

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

om toner, second hand, pasta, vippiga kjolar, feminism och resande nackhår.

Frågor eller kärleksbrev? polichinelle.blogg[at]hotmail.com

Follow on Bloglovin

Senaste inläggen

Meny

Arkiv