månadens gröna februari: kanel- & kokosrostade kikärter med hyvlad honungsmelon.

Här kommer mitt LJUVLIGT doftande bidrag till Månadens Gröna som under februari hålls av Annie på Vegokäk. Temaråvaran är baljväxter. I love it. Det är väldigt brett både med avseende på råvara och på tillagningsmetod, vilket är väldigt kul då det bådar för många varierande bidrag. 
 
*Månadens gröna är en vegetarisk matlagningsutmaning. Syftet är att tillsammans med våra läsare sprida gröna recept till alla som är intresserade av vegetarisk och vegansk matlagning.  Varje månad står en ny råvara i säsong i centrum – och kring den kan vi släppa loss vår kreativitet och skapa en massa goda vegetariska recept. Utmaningen är såklart öppen för alla och allt du behöver är en kamera och en vilja att laga mat. Tillsammans kommer vi att skapa en helt fantastisk vegetarisk receptbank! 
 
IMG_0659 copy
Eftersom möjligheterna var så himla oändliga behövde jag fundera länge och väl på vilken baljväxt jag ville använda mig av och vad jag var sugen på att göra. En huvudrätt? En efterätt? Ett snacks? En spread? Kikärter? Kidneybönor? Jordnötter? Linser? Faktum är att jag faktiskt skrotade min första idé trots att jag hade förpublicerat här den på bloggen, för den kändes för oinspirerande och mer som en backup-plan.
 
Månadens Gröna är för mig en chans att vara försöka vara lite extra kreativ och att använda mig av en råvara på ett helt annat sätt än vad jag brukar (det är därför jag lagt jordgubbar på pizzan, mixat tomater till glass och picklat rabarber tidigare bidrag) så en natt när jag fick lite insomniabesök i hjärnan så tänkte jag att jag lika gärna kunde klura lite på vad jag skulle kunna laga dagen efter.
 
Att rosta kikärter är sedan gammalt, men i versionen jag kom fram till är det mer ett fikasnacks än ett matigt tillbehör. Hoppas ni gillar't!
 
KANELROSTADE KIKÄRTER MED KOKOS OCH HONUNGSMELON
 
IMG_0624 copy
 
Du behöver
  • En tetra kikärter (ca 400 gram)
  • 100 gram valfri choklad (kan rekommendera mörk med havssalt, väljer du en vegansk så är receptet veganiserat)
  • 1,5 msk kanel
  • 1 msk kokosolja
  • Ett par nypor havssalt
  • Till servering: kokosflingor, honungsmelon, gojibär eller annat gott (kan tänka mig att de passar som strössel på vaniljglass t.ex)

Gör såhär
 
IMG_0632 copy
Häll av spadet från kikärterna (spara och gör aioli eller maränger eller något med!) och skölj dem noga så allt skum försvinner. Plocka bort tomma skal (du behöver inte rensa, men plocka bort lösa liksom) och låt sedan torka på en ren kökshandduk medan du hettar upp kokosoljan i en panna. Du kan såklart använda vanlig rapsolja också, men har du kokosolja hemma så ta det så blir det lite extra kokossmak.
 
Medan oljan hettas upp så slå in kikärterna i handduken och torka dem lite exta (men mosa inte). Häll dem sedan i en bunke och blanda ned kanelen så att alla kikärter täcks. Vill du ha lite extra sötma kan du tillsätta honung eller lite socker, men det behövs inte tycker jag.
 
IMG_0635 copy
Fräs sedan på kikärterna i oljan i ca 7 minuter på ganska hög värme (jag hade fjärde värmereglaget av sex möjliga). Skaka runt dem ganska ofta, och fortsätt gärna plocka bort de tomma skalen som uppenbarar sig under wokningen. När kikärterna börjar hoppa och poppa så börjar de bli klara.
 
Då kan du hälla ned dem på ett bakplåtspapper och samtidigt smälta chokladen i ett vattenbad (eller i en micro om du äger en sådan).
  
IMG_0643 copyRingla chokladen över kikärterna och toppa med kokosflingor och havssalt.
 
IMG_0637 copySätt in i frysen i tio minuter så chokladen stelnar.
 
IMG_0652 copyFixa under tiden en kopp kaffe och lite hyvlad honungsmelon. Hyvlad? Ja, jag fick för mig att det kunde vara kul. Och det var det väl. Sjukt blött bara. Mitt tips här: krama ur strimlorna över ett glas och drick upp. Extra koncentrerad melonsaft! <3
  
IMG_0657 copyNär kaffet droppat klart och chokladen stelnat är det fikadags!
 
IMG_0659 copyJag toppade min portion med melonstrimlor och gojibär, men man kan ju också ställa fram hela formen om man är ett större gäng och så får alla bryta sina egna kikärtschokladbitar.
 
IMG_0667 copyHur som helst var det väldigt gott, väldigt enkelt och dessutom lite mättande tack vare proteinet i kikärterna så allt som allt ett lyckat expriment. 
 
IMG_0672 copy
Vill du vara delta i månadens tema-matlagning? Lämna ditt bidrag via länk till blogg eller instagram i Annies inlägg. Du kan även hashtagga #månadensgröna på insta och gilla vår nya fb-sida här. Tack för visat intresse! <3 
Månadens gröna, Äta
En kommentar
border

morgonlistan.

GODER MÅNING. Här kommer en lista jag snattat från Matomspunnet som handlar om hur jag beter mig på morgonkvisten egentligen. Intressant för exakt alla!!!! 
 
 
När går du upp?
Måndag till torsdag (alltså mina jobbdagar) går jag upp någon gång mellan 6.30 och 7:00 beroende på hur många snooze det blir den dagen. Jag har åtminstone trappat ned till att bara sätta två alarm (6:27 och 6:44, onödig fakta: kan inte sätta larmet på jämna tal) men med snoozen så ringer det ganska konstant ändå. Fredag till söndag går jag upp när jag känner för det. Allt mellan 8:30 och 11.  
 

Vad är det första du gör varje morgon?
Plockar upp dagens kläder jag lagt utanför toaletten kvällen innan, tar med mig dem in på toan, skvätter kallt vatten i ansiktet, tar på deo, dagkräm och sätter i linser om jag känner för det den dagen. Medan deon torkar brukar jag bädda sängen och koka upp vatten till morgonägget.

Är frukost viktig? 
Japp. Här har jag svarat på en hel lista om mina frukostvanor!

Vad äter du till frukost? 
Jag vill förtydliga svaret lite på förra frågan. Vardagsfrukosten är viktig för mig, jag äter aldrig ingenting. Däremot är jag aldrig hungrig vid sju på morgonen utan det brukar bli ett ägg och ett glas jucie eller ett knäcke och ett glas jucie. Har jag gjort en smoothie kvällen innan slurprar jag i mig den. Det är det dock lite kallt för just nu, så jag har en tanke på att gå upp två snooze tidigare och göra gröt på morgonen medan jag fixar mig iordning. Får se hur det blir med den saken. Känns bra på pappret iaf.

På helgerna äter jag dock desto mer! Såhär kan det se ut då. Alltifrån melon med sked till kiwi i äggkopp, chiapudding, smoothie och mackor. Starkt kaffe med skummad iKaffe är dock alltid ett säkert kort!
 

Är du morgontrött? 
Om jag säger att jag vid varje julafton sedan typ 27 år tillbaka blivit liknad vid Kalle Anka i den här scenen, är det svar nog på frågan?  

Vad har du för alarm? 
Den som heter höjning på iPhone-väckarklockan. Inte för skrikig, däremot nästan manisk eftersom den ökar i volym pö om pö.

 

Hur ser en perfekt morgon ut?
Vaknar inte skittrött och klockan är max 9:30. Det finns avokado hemma. Och iKaffe så man kan göra starkt kaffe med skummat på topp. Solen lyser in genom fönstret så man blir sugen på att hoppa ur pyjamasen och göra något vettigt utav förmiddagen. 

Tillägg: har drömt något roligt under natten också (se fler utdrag från min gamla drömdagbok här).
 

Vad är det bästa med morgonen?
Ny dag nya möjligheter!!!

Hur går du klädd på morgonen? 
I något mjukt (oftast pyjamas+hoodie) + glasögon.

Q/A:s och listor
11 kommentarer
border

vegetarisk veckomatsedel #55: vitkålsburrito, sojawok och ett perfekt måttrecept på mina kolsyrade linsbiffar.

IMG_0482 copyHär kommer veckans braiga käk! Inget som helst att klaga på måste jag säga, trots att fokus var på att rensa kyl och frys. Lyckades till och med ta lite mått på de kolsyrade linsbiffarna, så ni som efterfrågat det: you're welcome <3 Nu kör vi.
 
IMG_0402 copy
Måndag: VITKÅLSBURRITO MED BULGUR OCH GRÖNSAKER
 
IMG_0405 copyEtt himla enkelt och gott recept! Bara att steka (quorn)färs i goda kryddor, koka bulgur, hyvla morot och hacka rödlök. Och så servera alltsammans i ett vitkålsblad tillsammans med lite vitlöksyoghurt, sriracha och koriander.
 
IMG_0421 copyÄt med händerna för bästa tandkrisp!
 
IMG_0441 copy
Tisdag: SOY- & SWEET CHILI-WOK MED GRÖNSAKER OCH RIS. Enklast möjligast: stek valfria grönsaker (t.ex. morot, färsk broccoli, vitkål och svamp) i japansk soja och peppar. Häll på en halv flaska soy- & sweetchili-sås (jättegod, rekommenderas - men du kan såklart använda dig av soja och sweet chili också om du vill) och låt det koka in en stund. Servera med jasminris.
 
IMG_0471 copy
Onsdag: GRILLAD PAPRIKA-PASTA MED SVAMP OCH BROCCOLI (VEGANSK). Ett supersnabbt, enkelt och gott vardagsrecept som jag tänkte lägga upp under kommande vecka! :-D
 
IMG_0502 copy
Torsdag: KOLSYRADE LINSBIFFAR MED VITLÖKSBRÖD OCH STUVAD SPENAT. Jag har flera gånger pratat om mina två bästa knep för perfekta linsbiffar som håller ihop, inte fastnar i stekpannan och är jättegoda: att 1) inte koka linserna, utan bara blötlägga dem över natten samt 2) addera lite kolsyrat vatten som bindemedel i smeten. 
 
Jag har dock varit dålig på att berätta exakta mått, utan bara hummat lite granna. Här kommer därför ett tydligt recept med MÅTT. Följ detta och du lär ej misslyckas med linsbiffar igen. 
 
För 10 biffar

Kvällen innan: Lägg 2 dl röda linser i en bunke. Häll på vatten så det täcker linserna och täck över bunken med plastfolie. Ställ in i kylen över natten.  

IMG_0485 copyNär middagen är kommen: häll av vattnet och sila linserna rätt så noga. Tillsätt 1,5 msk paprikapulver, 1/2 msk spiskummin, en nypa chiliflakes och en nypa socker. Hacka en liten gul lök och en vitlöksklyfta och tillsätt i bunken tillsammans med 1 dl kolsyrat vatten. Mixa till en slät smet. Salta och peppra.

Häv i ca 1/2 dl fryst persija. Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna. Klicka ut smeten med en vanliga sked, en dryg matsked per biff blir lagom.  Stek någon minut på varje sida på relativt hög värme (jag hade 4:an av 6 värmelägen) tills stekyta uppstår. Tillsätt mer olja vid behov. Teststek gärna en biff först om du orkar. Idiotsäkert!

IMG_0514 copy
Servera med vad du vill! I pita, till pasta, ris, sallad. Tänk falafel liksom. Jag åt mina med stuvad spenat och vitlöksbröd pga tema kyl- & frysrens.  
 
Fredag: OSKARSHAMNS-SUSHI. Sex bitar vegetariska futomaki och åtta bitar av färska vårrullar, vegvarianten såklart. Mmmm. 
Veckomatsedlar
3 kommentarer
border
Upp